Mitä näkyy horisontissa? Listaamme muutamia aiheita, mitä ainakin Screenforce tulee ensi vuonna käsittelemään kiinnostavina aiheina.
Suoratoiston nousu
Olemme nähneet vilauksen suoratoistomedian tulevaisuudesta, ja se on mainosrahoitteinen. Mainosrahoitteisesta suoratoistosta tulee suositumpaa vuonna 2024. Valinnanvaraa tulee katsojalle enemmän ja he saavat laajaan ja laadukkaan tarjonnan edullisesti, katsoessaan mainoksia.
Vuonna 2024 näemme Suomessa ainakin Maxin (entinen HBO Max) mainosrahoitteisen suoratoistopalvelun lanseeraamisen sekä todennäköisesti Disney + uuden mainosrahoitteisen palvelutason, vaikka Suomen lanseeraus päivämäärää ei ole vielä julki. Netflix ei ole vielä julkaissut aikeitaan pohjoismaissa.
Tekoäly
Kantarin Media Reactions 2023 -tutkimuksen mukaan 67 prosenttia markkinoijista suhtautuu myönteisesti Gen AI:n mahdollisuuksiin. Tämä optimismi viittaa uuden teknologian nopeaan ja jännittävään käyttöönottoon. Ala tutkii mahdollisuuksia käyttää Gen AI:ta tehokkuuden lisäämiseksi.
Markkinoijat ja toimistot ovat jo kokeilleet Gen AI:n käyttöä luomalla visuaalisempia konsepteja, jotka hyödyttävät keskusteluja, antavat uusia impulsseja ideointivaiheeseen ja auttavat markkinoinnin tuotannossa.
Vuonna 2024, kun tekoäly tuo mukanaan lisää mahdollisuuksia tehokkuuteen ja luovuuteen, silmäpareista kilpaillaan entistä enemmän sisältöä hyödyntäen. Tarve ymmärtää luovan sisällön tehokkuutta ja tuotannon mahdollisuuksia kasvaa entisestään. Suomen yksi AI -asiantuntija Jukka Niittymaa Sherpaasta kirjoitti Screenforcelle blogissaan hyvän listan vinkkejä markkinoijalle, jolla Gen AI:n seuranta ja ymmärtäminen helpottuu.
Lisää luettavaa aiheesta:
https://the-media-leader.com/making-ai-a-friend-not-a-foe-in-tv-planning/
https://www.nexttv.com/blogs/how-ai-will-shape-the-future-of-tv-advertising
Huomiomittaus:
Huomio on tärkeää sekä luovan työn että median tehokkuuden kannalta, kehittämällä mainoksia ja mediasuunnitelmia, maksimoidaan huomion kulutettua euroa kohden.
Kuluttajat valikoivat entistä tarkemmin, mihin huomionsa suuntaavat, jolloin brändien on yhä haastavampaa päästä toivottuihin tuloksiin. Markkinoijat ovat nyt ymmärtämässä, että huomio on monikerroksinen, ja yleisömäärän mittaustarpeet ovat kehittyneet katseltavuutta pidemmälle.
Yhä useampi yritys tunnistaa huomioarvon merkityksen yhtenä menestyksen mittarina. Mitä paremmin brändit siinä onnistuvat, sitä todennäköisemmin ne myös saavuttavat liiketoiminnalliset tavoitteensa.
Thinkbox selvitti huomiomittareiden teoreettisia lähtökohtia sekä niiden soveltamista mainonnassa yhdessä huomiomittauksen asiantuntijoiden kanssa. Selvityksen perusteella syntyi palkitun kognitiotieteilijän, tohtori Ali Gooden, laaja raportti, joka auttaa mainostajia ymmärtämään, mihin heidän kannattaa keskittyä mainonnan vaikutuksen tehostamiseksi. Screenforce Finland on kääntänyt materiaalin avuksenne.
Lue lisää huomiomittareista:
https://www.screenforce.fi/ajankohtaista/lataa-raportti-huomiota-huomiomittareille
https://www.screenforce.fi/ajankohtaista/meidan-huomioarvo-on-suurempi-kuin-teidan
https://www.screenforce.fi/ajankohtaista/huomiotalouden-aikakaudella-televisiossa-on-voimaa
Yhteismitallisuus
Videosisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Tämän vuoksi myös mainonnan mittauksen tulee kehittyä.
Kansainvälisesti on todennäköistä, että vuonna 2024 tapahtuu edistystä yhteismitallisuuden osalta muutamissa maissa. Ainakin UK:ssa project Origin lupaa vuonna 2024 mittauksesta testausta ja tuloksia.
Screenforce Finland on olut mukana kehittämässä uutta Total TV -mainonnan mittausta, joka toteutuessaan antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Tämä kehitys on kansainvälisestikin todella merkittävä ja Suomi on kehityksen kärjessä.
Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus ovat myös vastuullisena mediana tärkeitä mittauksen ominaisuuksia. Mainostajan on hyvä ymmärtää, että kaikki videon katselu ei ole yhdenvertaista. Tv-mainoksiin kiinnitetään muita mainoksia enemmän huomiota, ja TV vaikuttaa muihin kanaviin verrattuna myös eniten myyntiin.
Lue lisää kansainvälisistä hankkeista:
https://the-media-leader.com/matt-hill-lets-measure-up-not-down/
https://www.isba.org.uk/article/origin-boss-surprising-tv-broadcasters-havent-yet-signed
Vastuullisuus ja arvot
Vuonna 2024 oikeutetusti vastuullisuus jatkaa tärkeänä aiheena sekä brändeille että median edustajien strategioissa. Kuluttajat etsivät yhä useammin yrityksiä, jotka edistävät ympäristö- ja sosiaalisia ratkaisuja. Voittojentavoittelu, planeetan ja ihmisten tasapainottamisen ei siis tarvitse olla kompromissi, vaan se voi olla pätevä liiketoimintastrategia.
Vastuullisuus on iso aihe ja kysymys, ja kuulijasta riippuu, miten laajasti asian ymmärtää. Screenforce Finland on tässä koosteessa pyrkinyt kiteyttämään mitä tv- alalla tehdään jo nyt ympäristövastuun, liiketoiminnallisen vastuun sekä journalistisen vastuun suhteen.
Paljon on vielä tehtävää ja paljon on vielä pohdittavana. Hiilijalanjälki -mittaukset ei maailmallakaan ole ihan vielä taipuneet median kokonaisvaltaiseen mittaamiseen aukottomasti. Aihe on tärkeä ja vastuu on merkittävä, mediana televisiolla on ehdottomasti tahtotilana olla vastuullinen toimija.