Voitto-kilpailun shortlist on julkaistu vilkkaan keskustelun saattamana

 

Suomen parhaita mainoselokuvia palkitsevan Voitto-kilpailun shortlist on julkaistu tänään. Kilpailun neljään sarjaan ilmoitettiin töitä 224, jonka lisäksi uutena kategoriana kilpailuun tuli Kauden Parhaat Sekunnit (KPS) – vuoden 2017 shortlistatuille elokuville (13 ). Uudella sarjalla halutaan nostaa esiin läpi vuoden toteutettua hyvää mainontaa.

Mainostoimistoista eniten töitä shortlistalle keräsivät Bob the Robot (11), hasan & partners (8) ja Folk Finland (6). Tuotantoyhtiöistä Lucy Loves Stories sai shortille 7 mainoselokuvaa, Bob the Robot Pictures ja Otto Tuotanto molemmat 4.

Tuomariston työ ei tänäkään vuonna ollut helppo. Kilpailutöissä oli oivaltavia uusia ideoita ja kokonaisuuksia, mutta myös erinomaisia aikaa kestäviä konsepteja. Käsikirjoittaminen, kuvakerronta ja tekninen osaaminen ovat kansainvälistä tasoa, lokaatioita käytetään taitavasti ja esiintyjävalinnat ovat monipuolisia ja tunteita herättäviä.

Tuomaristoa puhuttivat myös filmit, joissa oli loistava idea, mutta toteutus ei täysin yltänyt shortlistalle pääsyyn sekä toisaalta filmit, joissa oli hieno toteutus, mutta yhteys mainostettavaan tuotteeseen tai brändiin jäi vajaaksi. Huumorin käytöstä keskusteltiin myös paljon; se on vaikea laji, joka on onnistuessaan loistava, mutta voi kääntyä myös itseään vastaan.

Shorlistalle valikoitui isoja brändimainoksia, mutta myös tuotteen ytimessä olevia taktisia mainoksia. Erityismaininnan saivat elokuvat, joissa kerronta ei nojannut dialogiin tai kertojaääneen. Tuomaristo yhdisti sääntöjen mukaisesti yleiseen sarjaan ilmoitettuja yksittäisiä elokuvista tarpeen tullen sarjoiksi.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat: Kimmo Syväri (puheenjohtaja), Tuottaja, Koski Syväri; Paula Miettinen, Johtaja, yritysmarkkinointi, DNA; Pauli Waroma, Markkinointijohtaja, Pihlajalinna; Sanna Wester, Toiminnanjohtaja, Screenforce Finland; Sirpa Tuomi, Markkinointijohtaja, Neste; Anu Niemonen, Senior Creative, hasan & partners Group; Juha-Matti Raunio, Vice President, TBWA Helsinki; Jenni Juntunen, Creative Director, RYHMÄ Creative Agency; Petri Kotwica, Elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja; Antony Bentley, Leikkaaja

Efektisarjassa esituomaristossa olivat: Samuli Homanen, Technical Director, Nitro Film; Jonna Isotalus, Compositor; Teemu Berglund, Creative Director, Immersal

Kilpailun yleisessä- ja internet-sarjassa jaetaan kulta-, hopea- ja pronssipalkinnot. Grand Prix- palkinto jaetaan yleisen sarjan voittajalle. Yhteiskunnallinen- ja kulttuurisarjassa, efektisarjassa sekä KPS-sarjassa jaetaan Voitto-palkinnot, lisäksi Screenforce Finland palkitsee vuoden tv-mainostajan ja vuoden tuotantoyhtiön. Screenforce Finland on kilpailun pääyhteistyökumppani.

Voittajat julkistetaan ja palkitaan Baba Lybeckin ja Stan Saanilan juontamassa Voitto-gaalassa Suvilahden Kattilahallissa 8.3.2018.

Ajankohtaista