Televisiomainonta jäi pakkaselle 2017

Kantar TNS julkisti tänään Suomen mediapanostukset viime vuodelta. Panostukset digitaalisiin kanaviin kasvoivat varsinkin sosiaalisessa mediassa ja luokitelluissa medioissa, kun taas prosentuaalisesti suurimman kasvun veti elokuvamainonta.

Televisiomainonta oli koko vuoden pienessä laskussa, ja koko vuoden tulos online-televisio mukaan laskettuna jäi neljän prosentin laskuun. Kyse on kuitenkin arvossa lasketusta markkinasta, ja markkinakehitys johtuu pääasiassa laskeneista hinnoista. Sekä kokonaiskontaktimäärä että television katselu pysyivät suurin piirtein edellisen vuoden tasolla.

 

 

Muualla Euroopasta epävirallisia lukuja on jo kaikunut muutamista maista meillekin asti. Useimmat markkinat ovat pari prosenttia nollatasosta edelliseen vuoteen nähden, joten melko tasaista on kehitys ollut muualla. Itävalta kertoi jo viralliset lukunsa, ja siellä ollaan yli viiden prosentin kasvussa.

Suomeenkin mahtuisi pientä kasvua tälle vuodelle.

Ajankohtaista