Kilpailun säännöt

1. Kilpailun järjestäjä ja tarkoitus

Parhaat Sekunnit- kilpailun järjestää Screenforce Finland, Mainonnan, Teknologian ja Luovuuden Liitto (MTL) sekä Mainostajien Liitto. Kilpailun tarkoitus on palkita ajankohtaisia, idealtaan ja toteutukseltaan onnistuneita tv-mainoksia.

2. Kilpailukelpoisuus

Kilpailuun voivat osallistua kaikki pääosin Suomessa tuotetut televisiomainokset, jotka on esitetty vähintään yhdellä kotimaisella, kaupallisella televisiokanavalla tai online televisiossa. Mainosspotin vähimmäispituus tulee olla 20 sekuntia, paitsi jos kilpailuun osallistutaan mainosspottien sarjalla, jolloin yhden spotin vähimmäispituus voi olla 15 sekuntia. Mainosspottisarja muodostuu, kun samasta aiheesta on mainosspotteja enemmän kuin 1. Mainos voi osallistua kilpailuun sillä kaudella, jolloin se on esitetty (tammi-huhtikuu, touko-elokuu ja syys-joulukuu).

3. Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu spotteja kanaville toimitettaessa Spotgate-palvelun kautta tai erikseen Screenforcen nettisivujen kautta. Spotgate-palveluun on tehty erillinen ilmoittautumisruutu, jonka merkitsemällä työ osallistuu Parhaat Sekunnit -kisaan. Lisäksi osallistujien tulee täyttää lyhyt kaavake ilmoittautumisen yhteydessä. Kaavakkeen löytyy linkki Spotgatesta ja pääset kaavakkeeseen myös tästä linkistä.Osallistumismaksu on 150 €+ ALV per spotti tai jos kyseessä on sarja, joka muodostuu useammasta spotista, koko sarjan hinta on 200 € + ALV.

4. Laskutus

Screenforce laskuttaa kilpailukauden päätettyä jokaista kilpailuun osallistujaa lomakkeen kautta ilmoitettuun laskutusosoitteeseen.

5. Kilpailuaikataulu

Kilpailu järjestetään kolme kertaa vuodessa: tammi-huhtikuu (kilpailuaika alkaa 1.1.2019 ja päättyy 30.4.2019), touko-elokuu (kilpailuaika alkaa 1.5.2019 ja päättyy 31.8.2019) ja syyskuu-joulukuu (kilpailuaika alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.12.2019), mutta koko vuodelle valitaan vain yksi voittaja. Jokaisesta kaudesta syntyy 5 parhaan spotin shortlist eli yhteensä koko vuoden ajalta valitaan 15 parasta tv-mainosta, jonka voittaja selviää Voitto-gaalassa (yleensä maaliskuussa).

6. Tuomarointi

Tuomaristo valitaan yhdessä MTL:n kanssa. Tuomaristossa on joka kaudella 8 henkilöä, sisältäen edustajat sekä MTL:stä että Mainostajien Liitosta. Jokaisen kauden jälkeen Screenforce koostaa tuomaristolle ilmoittautuneista spoteista esikarsintalistan, joista jokainen tuomariston jäsen valitsee 5 suosikkiaan perusteluiden kera. Tämän jälkeen tuomaristo kokoontuu tuomaristotapaamiseen, jossa he valitsevat 5 parasta mainosspottia kyseiseltä kaudelta koko vuoden shortlistalle. Koko vuoden shortlista toimitetaan Voitto-gaalan tuomaristolle, joka valitsee koko vuoden voittajan, joka julkistetaan Voitto-gaalassa.

Jääviys:

Mikäli joku tuomaristosta on ollut mukana suunnittelemassa tai toteuttamassa jotain arvioinnissa mukana olevaa mainosspottia tai mainostaja on tuomariston jäsenen toimiston asiakas, tuomariston jäsen on jäävi äänestämään kyseistä spottia.

7. Palkitseminen

Voittaneesta mainosspotista tai mainosspottien sarjasta tehdään Parhaat Sekunnit-voittajaohjelma, jota esitetään kanavien b2b-kanavissa sekä MTL:n ja Mainostajien Liiton kanavissa. Voittajaohjelmaan haastatellaan asiakasyritystä sekä mainoksen tehnyttä mainostoimistoa. Tämän lisäksi voittajaspotin tekijöille luovutetaan kunniakirjat Voitto -gaalassa.

8. Kilpailumainosten käyttö ja oikeudet

Kilpailulomakkeessa pyydetään mainokseen markkinointiluvat. Screenforcella ja Parhaat Sekunnit kumppaneilla (MTL ja Mainostajien liitto sekä Suomen kaupalliset TV- kanavat) on oikeus käyttää omassa markkinoinnissaan ilmoitettua mainosta, viestiessään Parhaat Sekunnit -kilpailusta. (Huom. Koskee vain shortlistalle päässeitä mainoksia). Mainosta käytetään shortlist -yhteydessä verkossa (online-oikeudet): uutiskirje, sosiaalisen median -kanavat ja verkkouutiset, mahdollisesti verkkomainonnassa Screenforcen ostamana. Muu käyttö tarkistetaan mainostajalta/ tuotantoyhtiöltä. Kilpailija vastaa toimittamansa materiaalin lainmukaisuudesta. Kilpailija vastaa myös, että Kilpailijan toimittama materiaali ei loukkaa  tekijänoikeuksia tai muita immateriaalioikeuksia. Kilpailija vastaa myös mahdollisista lupien hankinnasta hänen toimittamansa materiaalin sisältämien immateriaalioikeuksien käyttöön. Kilpailija luovuttaa osallistumalla kilpailuun Kilpailun järjestäjille sekä hänen kumppaneilleen oikeuden käyttää mainosspottia markkinoinnissaan, viestiessään Parhaat Sekunnit -kilpailusta sekä oikeuden, mikäli Kilpailija voittaisi kilpailun, käyttää mainosspottia tai sen osia voittajaohjelmassa.

9. Tietosuojaseloste

Kilpailun tietosuojaselosteen löydät täältä