Mainostajat pakenevat YouTubesta

Huomattavan suuria mainostajia on vetäytynyt YouTubesta, koska palvelu ei pysty takaamaan mainosten esitysympäristöä. Google on jo esittänyt anteeksipyyntönsä yrityksille, joiden mainontaa on päätynyt esimerkiksi ekstremistiryhmien sivuille.

Viimeisin merkittävä yritys, joka on sulkenut oven YouTube-mainonnalle on Marks&Spencer. Palvelun ovat jo aiemmin jättäneet esimerkiksi Audi, L’Oréal, McDonalds ja BBC. Mainostajat eivät halua rahoittaa arveluttavia tahoja mainostuloilla, joita sivujen ylläpitäjät saavat esitetyistä mainoksista.

Googlen anteeksipyyntö ei kuitenkaan ole vakuuttanut kaikkia, ja lisäselvityksiä vaaditaan.

Turvallinen ja ennustettava mainosympäristö on tärkeää brändistään huolta pitäville mainostajille. Televisio tarjoaa jatkossakin tällaisen mediaympäristön, jossa ohjelmat ja kohderyhmät ovat helppoja määritellä mainostajan tarpeiden mukaan. Vain katsottu mainos vaikuttaa.

Lähde: BBC

Ajankohtaista