KPS-kilpailu eli Kauden Parhaat Sekunnit

Kauden Parhaat Sekunnit on Screenforce Finlandin ja Markkinoinnin, Teknologian ja Luovuuden Liiton (MTL) yhteinen tv-mainoskilpailu, joka on palkinnut ajankohtaista, idealtaan ja toteutukseltaan onnistunutta tv-mainontaa vuodesta 1994 lähtien. KPS oli vuoden 2016 loppuun saakka nimeltään Kuukauden Parhaat Sekunnit, ja sen toisena järjestäjänä oli MTV Oy.

KPS-kilpailun filmisarjaan ovat tähän mennessä osallistuneet automaattisesti kaikki MTV3:lla, AVAlla ja Subilla valintakauden aikana ensiesitetyt mainokset. Vuoden 2017 alusta kilpailu laajeni koskemaan kaikkia kaupallisilla televisiokanavilla esitettyjä mainoksia, jotka on ilmoitettu mukaan kilpailuun. Nykyään MTV:n kanavien lisäksi myös Nelonen Median, Discovery International Channelsin sekä Fox Networks Groupin kanavilla esitetyt mainokset voi ilmoittaa kisaan mukaan. Voittajat valitsee vaihtuva, viidestä alan asiantuntijasta koostuva raati kolmesti vuodessa.

 

Ilmoittautuminen kilpailuun

Tähän asti kilpailuun ovat osallistuneet automaattisesti kaikki MTV:n kanavilla esitetyt mainokset. Uudistuksen myötä työt pitää erikseen ilmoittaa kilpailuun. Ilmoittautuminen tapahtuu spotteja kanaville toimitettaessa. Spotgate–palveluun on tehty erillinen ilmoittautumisruutu, jonka merkitsemällä työ osallistuu Kauden Parhaat Sekunnit -kisaan. Kilpailuun ilmoittaminen on maksutonta.

Kilpailujaksoja on kolme: tammi-huhtikuu, touko-elokuu, ja syys-joulukuu.

 

Lisätiedot kilpailusta:

Anna Lujanen, anna.lujanen@screenforce.fi,
puh 040 5274734

Inka Luomanmäki, inka.luomanmaki@screenforce.fi,
puh 040 165 7010

Voittajat 2018

Pelastusarmeija – Yksin

Kauden parhaat sekunnit –mainosfilmikilpailuun osallistuneesta kesäkauden 260 ehdokkaasta voittajaksi on valittu tunnelmaltaan apokalyptinen Pelastusarmeijan ”Yksin”-mainosfilmi. Tuomariston mukaan yksinjäämisen fiilis on kuvauksellisesti osattu näyttää onnistuneesti ja koko mainoksen tuotantoarvot ovat brilliantit. ”Pelastusarmeija näkee työssään päivittäin ihmisiä, joiden elämä on suistunut raiteiltaan jonkin yksittäisen tapahtuman, esimerkiksi irtisanomisen tai sairastumisen seurauksena. Usein tämä johtaa syrjäytymiseen. Syrjäytyminen on sitä,

Oikotie – Prize Fighter

Alkuvuoden 2018 Kauden parhaat sekunnit –kilpailun voittajaksi valittiin 400 mainoksen joukosta Oikotien Prize Fighter, joka jatkaa Oikotien tuttua ”Kun aika on” –sarjaa. Tuomariston mukaan voittaja on rohkea ja elokuvallisesti toteutettu tarinallinen mainosfilmi, jossa on myös hienosti tunnistettavaa brändäystä. ”Kun aika on” -konseptin ajatuksena on tarjota ihmisille apua suurissa elämänmuutoksissa ja valintatilanteissa. Jokaisessa tekemässämme kampanjassa olemme

Voittajat 2017

Veikkaus – Nalleretki

Loppuvuoden Kauden parhaat sekunnit –kilpailuun osallistuneesta yli 250 ehdokkaasta voittajaksi valittiin ajatuksia herättävä Veikkauksen Nalleretki –mainosfilmi, jossa perheväkivaltaa kokeva äiti tekee turvasuunnitelman lapsiaan varten. Tuomariston perustelut: ”Mieleenpainuvan voittajamainoksen draamankaari oli rakennettu taitavasti. Lyhyessä ajassa saatiin rakennettua vaikuttava ja koskettava tarina. Casting oli myös onnistunut. Leikkaus oli taidokkaasti tehty ja katsoja sai kokea liikuttavia oivalluksia.” ”Nalleretki

Huuto.net – Huugon heila

  Kesäkauden Kauden parhaat sekunnit –kilpailuun osallistuneesta 200 ehdokkaasta voittajaksi valittiin Huuto.netin Huugon heila –mainosfilmi, jonka pääosassa oli karvainen Huugo-koira. Tuomariston perustelut: ”Voittajaksi nousseen spotin taustalla voi aistia laadukkaan käsikirjoituksen, josta ammattitaitoisella ohjauksella ja hauskalla, karvaisella castingilla syntyi tarina, joka tuo mainostajan sanoman esiin viihdyttävällä, hieman absurdilla tavalla ja nostaa palvelun merkityksen jopa realismia suuremmaksi.”

Kekkilä: Puutarhassa kaikki on hyvin

Kekkilän Puutarhassa kaikki on hyvin -mainosfilmi voitti uudistuneen Kauden Parhaat Sekunnit -kilpailun tammi-huhtikuun 2017 osion. Raadin perustelut: ”Kekkilän Puutarhassa kaikki on hyvin -mainosfilmi on ajankohtainen ja yllättävä. Mainostettavat tuotteet ovat läsnä, mutta tarjoavat katsojalle oivaltamisen ilon. Mainoksessa on tyylipuhdas, uniikki ja omaperäinen toteutus, jolle musiikki luo sielun ja sydämen.” Puutarhassa kaikki on hyvin -kampanjan tavoitteena