Markkinointiviestien tulva kuluttajan arjessa on valtava, ja kanavien kirjo lisääntyy koko ajan. Markkinoijilla on kasvava paine tuottaa viestejä, jotka aidosti erottautuvat. Luovan sisällön lisäksi voi erottautua näyttävästi olemalla luova myös kanavan ja formaatin suhteen. Se mikä on ollut konventio netissä jo vuosia, on nyt mahdollista myös televisiossa – katsojan voi vihdoinkin ohjata suoraan televisiosta verkkokauppaan hybriditelevision mahdollistamilla mainontamuodoilla. Nettiin kytkettyjä hybridi-tv-laitteita on suomalaisissa kodeissa aktiivisena jo 1,5 miljoonaa.
Televisiokanavilla hybridi-tv-laitteille tarjottavista lisäpalveluista on aiemmin muistutettu kanavalle tulon yhteydessä pienellä punaisella pallolla tv-ruudun alalaidassa. Kanavilla tarjottavien lisäpalveluiden olemassaolo omassa televisiossa onkin saattanut jäädä aiemmin monelta hybridi-tv:n omistajalta huomaamatta.
Yle, MTV ja Sanoma ottivat kevään aikana tv-kanavillaan käyttöön uudet Digitan HybridiTV-palveluiden herätteet ja valikot. Muutos saattaa vaikuttaa pieneltä – ja niinhän se periaatteessa onkin – mutta mielenkiintoista oli sen vaikutus kotikatsomoissa.
Muutos herätteen ulkoasussa kolminkertaisti herätteeseen reagoinnin – lehdissäkin alettiin kysellä, ”oletko painanut punaista nappia tämän valikon nähdessäsi?”. Uusi heräte kertoo palveluista inforuudulla ruudun vasemmassa reunassa, ja herätteessä lisäksi näkyvän kanavalogon ohella siinä näkyy myös kanavalla meneillään olevan ja seuraavan TV-ohjelman tiedot. Tämä Digitan HybridiTV-palveluiden näkyvämpi esille tuominen kanavalle tultaessa on datan perusteella aktivoinut palveluiden käyttöä selvästi.
Valikon ilmestyminen ruutuun tv-kanavaa vaihtaessa herättää siis selvästi katsojan huomion ja houkuttelee käyttämään kaukosäädintä. Kanavan vaihto on hetki, johon mainostajan kannattaa panostaa: katsoja on tuolloin varmuudella tv:n ääressä, hän katsoo television kuvaruutua ja on aktiivisena kaukosäädin kädessään. Tuohon hetkeen ajoitettu mainos on siis tavoittava ja tarvittaessa myös tehokkaasti aktivoiva. Juuri tästä syystä Switch-In on ollut myös ensimmäisiä kansainvälisesti hybridi-tv-ympäristöissä käyttöönotettuja uusia mainosmuotoja.
Televisiota katsotaan ja se kehittyy
Finnpanelin alkuvuodesta 2022 julkaiseman tutkimuksen mukaan tv-sisältöjen katselusta edelleen noin 75 prosenttia tapahtuu televisiokanavia katselemalla. Mielikuva siitä, että ”tv:tä ei enää katso kukaan” on tilastojen valossa väärä. Samaan aikaan tv-laitteiden kytkeminen nettiin on tehnyt televisiosta alustan, jossa mainontaa voidaan tarvittaessa myös kohdentaa, mitata ja tehdä vuorovaikutteiseksi. Edellä mainittu kanavanvaihdon yhteydessä käytetty mainosmuoto on vain yksi tapa toteuttaa tätä.
Nettiin kytkettyjä hybridi-tv-laitteita on suomalaisissa kodeissa aktiivisena jo noin 1,5 miljoonaa. Näistä noin 800 000 televisiota on aktiivisena viikoittain. Kun muistetaan, että tv-talouksia on kaiken kaikkiaan noin 2,4 miljoonaa, voidaan todeta, että hybridi-tv-laitteet alkavat olla valtavirtaa suomalaisissa kodeissa. Nettiin kytketty televisio tarkoittaa sitä, että hybridi-tv-mainonnalla voidaan tuoda interaktiot, osallistaminen, tilaaminen ja data osaksi tv-mainontaa.
Toisin sanoen, edellytykset käyttää televisiota yhä monipuolisempaan mainontaan ovat jo olemassa. Koska käyttäjätkin ovat palvelut kaukosäätimistään hyvin löytäneet, vaikuttaa siltä, että suurimpana kynnyksenä on se, että tv mielletään edelleen lähes yksinomaan katkomainonnan alustaksi. Se, että tv-kanavaympäristöä voidaan hyödyntää online-mainonnan tapaan ja esimerkiksi käynnissä olevien kampanjoiden toimintaa seurata reaaliajassa, on edelleen suurimalle osalle tuntematon asia. Saattaa olla, että meneillään olevassa talouden myllerryksessä uudet ja tehokkaat tavat saada kuluttajille suunnattu viesti perille, tulevat tarpeeseen.
Teppo Ahonen
Vice President, TV
Digita Oy
31.8.2022