Kilpailu ihmisten ajasta ja huomiosta käy kiivaana. Vaikka tapoja kuluttaa viihdettä ja viettää vapaa-aikaa on alati kasvava määrä, on televisio vahvasti suomalaisten suosiossa: se tavoittaa jopa 84 prosenttia suomalaisista viikoittain. Vuonna 2022 televisiota katsottiin keskimäärin 3 tuntia 37 minuuttia päivässä, josta valtaosa (2h 38min) vierähti tv-kanavien parissa.
Pääsääntöisesti suomalaiset katselevat tv-ohjelmia livenä. Sen lisäksi tv-vastaanottimesta katsotaan enenevässä määrin myös suoratoistopalvelujen tarjoamaa sisältöä. Lineaarisen tv:n ja online-television katselusta puhutaankin tänä päivänä Total TV -katseluna, joka ei katso aikaa tai paikkaa.
Kun tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat, tulee myös mainonnan mittauksen kehittyä. Total TV - mainonnan mittaus otti vuonna 2022 merkittävän harppauksen eteenpäin, kun yleisömittauksen rinnalla kehitettiin myös mainonnan mittausta. Vuoden 2023 aikana käyttöön tuleva uusi raportointityökalu antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjatuloksiin.
Suomi on siis kehityksen kärjessä Total TV -mainonnan mittauksessa, mutta mitä muuta televisiolle kuuluu juuri nyt? Tuoreet tiedot ja avainluvut löydät Kaupallinen televisio Suomessa 2022 – julkaisusta!
Lataa suomenkielinen julkaisu tästä!
Commercial TV in Finland - download here!