Screenforcen hallitus valitsi Vuoden mainostaja 2022 -palkinnon voittajaksi verkkokauppa Odan, jonka monikanavaisessa markkinointistrategiassa tv:llä on tärkeä rooli.


 Televisio on hyvä kanava myös uusien, vasta jalansijaa markkinalla hakevien yritysten mainontaan, ja Oda on tästä mainio esimerkki. Odan lanseeraus Suomessa onnistui erinomaisesti, mistä voi kiittää kohdeyleisöönsä tutkitusti tehonnutta mainontaa.

 

”Odan lähtökohtana oli se, että kukaan ei tuntenut meitä markkinalla. Halusimme saada tunnettuuden nousemaan ja kasvattaa markkinaosuutta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tv-mainonnan avulla olemme pystyneet tuomaan Odan tarinan uutena toimijana laajasti ihmisten tietoisuuteen”, Odan markkinointipäällikkö Janna Timonen kertoo.

 

Odalla nähtiin, että valtakunnallisella ja alueellisella tv-mainonnalla on kummallakin paikkansa.

 

”Olemme pystyneet valtakunnallisella mainonnalla etukäteen pohjustamaan ja luomaan tunnettuutta uusille paikkakunnille, jonne Oda on laajentunut. Tv:llä on ollut tärkeä rooli luotettavuuden vahvistajana.”

 

Arvolupaus näkyy mainonnassa asiakkaalle asti

 

Odan mainonnan kantavina teemoina ovat olleet Sehän kävi helposti -slogan ja arjen helppoutta ylistävä arvolupaus.

 

Tv:ssä pitää luottaa siihen, mitä haluaa sanoa ja välittää sitä viestiä. Olemme pyrkineet yksinkertaisuuteen ja ymmärrettävyyteen niin, että viestit on helppo sisäistää”, Kalle Tarkiainen, Odan markkinointitiimin Creative, kertoo.

 

Koska Odalla ei ole omia kivijalkamyymälöitä, on televisio arvokas kanava olla läsnä kuluttajien arjessa. Tv-mainontaa on tehty tietoisen tunnelähtöisesti. Valittuja brändielementtejä korostamalla on varmistettu, että mainonnan kautta välittyvä tunne tulee esille oikein.

 

”Kun joku miettii, miksi valita juuri Oda kaikkien muiden ruokakauppojen tai verkkoruokakauppojen joukosta, haluamme, että Oda on se, joka pompsahtaa ensimmäisenä mieleen. Tavoitteemme on onnistua luomaan fiilis, että ’sehän oikeasti kävi helposti’”, Timonen lisää.

 

Oda on samalla halunnut rikkoa myös ruoan verkkokauppaan liittyviä mielikuvia.

 

”Olemme pyrkineet olemaan haastaja siinä, miltä mainonta näyttää, miten sillä voi erottautua, ja mitä kulttuuria mainonta ylipäänsä edustaa. On ollut hienoa nähdä, että olemme kyenneet tekemään ruokamarkkinointia uudella tavalla”, tiimi toteaa.

 

Televisio vetoaa suomalaisiin

 

Oda luottaa monikanavaiseen markkinointistrategiaan, mutta tv on ollut alusta alkaen paletissa kasvattamassa tunnettuutta ja vakuuttavuutta.

 

Vaikka olemme verkkokauppa, sehän ei tarkoita sitä, että voisimme mainostaa vain digipinnoissa”, Timonen sanoo. ”Suomessa tv:n katselu on edelleen korkealla tasolla, ja se tuo laajaa tavoittavuutta. Olemme myös nähneet, että tv-mainonta korreloi hyvin mainonnan muistettavuuden kanssa, ja että sillä on vaikutus sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.”

 

Oda on pyrkinyt jalostamaan tv-mainoksia muuhunkin käyttöön, kuten esimerkiksi digikanaviin. Kun samoja mainoksia hyödynnetään eri pinnoissa, se tuo kustannustehokkuutta.

 

Tv on sopiva 30 sekunnin mainoksille, jotka olisivat liikaa esimerkiksi Youtubeen. Tarinankerrontaa voidaan kuitenkin aina jatkaa muissa kanavissa. Tv on kuin junan veturi, joka vetää muita vaunuja perässään. Vaikka digitaalinen mainonta saattaa vaikuttaa helpommin mitattavalta ja nopeammalta, televisio on kuitenkin tehokkaampi kanava brändin rakennukseen pitkällä aikavälillä”, Tarkiainen täsmentää.

 

Arvo ”we care about people” näkyy Odan toiminnassa kumppaneiden, mainostoimisto Reaktor Creativen ja mediatoimisto ToinenPHD:n, kanssa. Toiminnassa on pyritty erityisesti ketteryyteen pitämällä tiimit pieninä ja yhteistyö tiiviinä.

”Olemme halunneet luoda hyvän fiiliksen kaikille”, tiimi kertoo. ”Reaktorin kanssa loimme konseptin ja ToinenPHD on puolestaan huolehtinut siitä, että mainokset ovat päätyneet eetteriin. Aika harvoin tällaisia palkintoja lahjoitetaan uudelle tulokkaalle, mikä tuntuu todella hyvältä. Olemme juhlineet sitä koko tiimin voimin.”

 

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!