Mainostajat peränkuuluttavat yhteismitallisia mittareita kampanjoiden suunnitteluun ja raportointiin. Screenforce Finland toteutti TV-mainonnan yhteismitallisuuden selvitys- ja kehityshankkeen Media-alan tutkimussäätiön myöntämällä tutkimustuella.
TV- yhtiöt myyvät kontakteja jakelukanavariippumattomasti. TV yleisöjen (lineaaristen) ja videoyleisöjen mittaaminen on hyvin pitkälle kehittynyttä, mutta haasteena on, ettei samalla mittaustavalla voida mitata molempien kontakteja ja nettopeittoja. Tällä hetkellä TV-yhtiöiden lineaarinen ja muu videosisältö suunnitellaan, raportoidaan sekä myydään eri mittareilla. Kehityshankkeen tavoitteena on tuoda nämä mittarit lähemmäksi toisiaan. Yhteismitallisen mittaustavan tulisi olla TV toimialalla yhtenäinen, jolloin voisi syntyä yhteisvaluutta. Tämän hankkeen päätavoitteena on ollut selvittää vaihtoehtoja televisio- ja videomainonnan yhteismittareille.
Selvitys pyrki etsimään ratkaisuja ja pohtimaan mahdollisia yhteismitallisia toimintamalleja Suomeen. Yllättävää oli myös huomata, miten monessa maassa on juuri nyt tapahtumassa isoja murroksia tällä osa-alueella ja ettei vielä missään maassa ole ns. valmista ratkaisua Total TV -mainonnan mittaamisen suhteen. TV-mainonnan yhteismitallisuudesta käydään kansainvälisesti aktiivista keskustelua ja Suomen on mahdollista toimia esimerkkinä.
Kaupalliset toimijat aidosti haluavat kehittää mainonnan mittaamista ja tämä on ensimmäinen, iso askel yhteistyössä.
Media-alan tutkimussäätiön rahoitti selvityksen ja raportti on julkaistu säätiön toimesta. Lataa pdf raportti tästä!