Egta ja the Global TV Group julkaisivat yhdessä TV-alan peruskirjan, joka luo kansainväliset standardit kansainväliselle mittaamiselle, datan läpinäkyvyydelle ja vastuullisuudelle.

Brysseli, 21. lokakuuta 2019. Egta (the association of television and radio sales houses) on julkaissut yhteistyössä The Global TV Groupin kanssa TV-alan peruskirjan, jossa televisioyhtiöt maailmanlaajuisesti sitoutuvat vastuulliseen ja läpinäkyvään mittaamiseen nykyisessä TV-/ videoekosysteemissä.

Peruskirjan allekirjoitti suurin osa Egtan 155 jäsenestä yli 42 maassa. Lisäksi moni etujärjestö sitoutui jäsentensä kanssa peruskirjaan, kuten Screenforce Finland sekä koko Screenforcen verkosto (Saksa, Itävalta, Sveitsi ja Alankomaat), Thinkbox (Iso-Britannia), ThinkTV (Australia, Kanada) ja VAB (Yhdysvallat). Yhdessä nämä muodostavat etujärjestöjen yhteisen toimielimen The Global TV Groupin.

Yksinkertaisten toimintaperiaatteiden tavoitteena on nostaa mittaamisen, datan läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden tasoa. TV-ala muodostaa nyt ensimmäistä kertaa TV-mittaamiselle standardit. Julkaisu on muistutus siitä, miten TV jo nyt, sekä verkossa että lineaarisesti, vastaa mainostajien vaatimuksiin bränditurvallisuudesta, läpinäkyvyydestä ja varmennettavan datan saatavuudesta, kuten mainostajien peruskirja määrittelee (Global Media Charter, 2018) World Federation of Advertisers -järjestön (WFA) toimesta.

Egtan peruskirja on myös linjassa hiljattain julkistetun WFA:n aloitteen kanssa, joka pyrkii kuuntelemaan mainostajien näkökulmaa monialustaisessa mediamittaamisessa. Se tukee myös WFA:n pyrkimyksiä löytää mittaamiselle pääperiaatteet, yhteistyössä kaikkien TV-alan ja mittaamista tuottavien toimijoiden kanssa.

Perimmäisenä tavoitteena on luoda TV-alalle perusta yhtenäisten standardien kehitykseen sekä mahdollistaa keskusteluyhteys sidosryhmien välille, jotta katsojamittaaminen muodostuisi vertailukelpoiseksi kansainvälisellä tasolla – huomioiden mediaympäristön entistä digitaalisempana ja monikanavaisena ympäristönä mainonnalle.

Useampi johtohenkilö on ollut mukana jakamassa ajatuksiaan TV-alan peruskirjasta:

”Myös mittaamisen täytyy muuttua nopeasti muuttuvan mediaympäristön mukana, sillä tänä päivänä kuluttajat katselevat ohjelmia useilla ruuduilla ja alustoilla. Yhä useampi yritys pyrkii luomaan omia ratkaisuja yhtälöön, joten on yhä selvempää, että teollisuuden täytyy luoda yhtenäiset toimintaperiaatteet läpinäkyvyydestä, viewabilitystä, vastuullisuudesta ja datan vertailukelpoisuudesta, jotta pelikenttä pysyy tasavertaisena. Peruskirja on myös muistutus mainostajille, että TV vastaa jo nyt heidän kasvaviin bränditurvallisuuden, läpinäkyvyyden ja luotettavan datan tarpeisiin”, sanoo Egtan puheenjohtaja ja ruotsalaisen TV4:n kaupallinen johtaja Malin Häger.

Lue lisää: Egtan alkuperäinen tiedote 
Lue lisää: Raising the bar: An Towards a fully transparent, measurable and accountable TV/video ecosystem (peruskirja)

Global-tv-group

 

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!