Yritysten hakuosuuksien (share of search) kehitys ennakoi tutkimusten mukaan selvästi myös niiden markkinaosuuksien kehitystä – näin etenkin sellaisilla toimialoilla, joilla haetaan lisätietoa ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä.
MTV Oy tutki yhdessä mediatoimistokonserni OMG Finlandin kanssa, voidaanko mediainvestoinneilla vaikuttaa hakuosuuksien kehitykseen. Tutkimukseen valittiin mukaan kolme toimijaa ja seurattiin niiden investointistrategioiden vaikutusta hakuosuuksiin 2-4 vuoden ajan.
Tulosten mukaan hakuosuuksien ja mediainvestointien korrelaatioon pitkällä aikavälillä vaikuttaa ennen kaikkea kolme tekijää: mainonnan jatkuvuus, mainontaan tehtyjen investointien määrä sekä mainonnan kyky jättää hyvä muistijälki.
Tehokkaimman vaikutuksen hakuosuuksien kehitykseen tuotti televisiomainonta. Positiivinen vaikutus oli myös radiomainonnalla sekä online-videomainonnalla.
Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin MTV Spotissa.