Kaupallisesta televisiotoiminnasta ei voi enää puhua pelkästään lineaarisena televisiona tai suoratoistopalveluna. Mediamaailma on laajempi ja käyttäjien kulutustottumukset moninaisempia.
Netflix kertoi toukokuussa tuovansa palveluun mainontaa, minkä uskotaan tapahtuvan jo tänä vuonna. Myös Suomessa toimiva Warner Bros. Discovery lanseerasi Discovery+ palveluun edullisemman mainosrahoitteisen tuotteen, joka lisää mainostajien valikoimaa entisestään. Mainostajille uutinen laajemmasta mainospaikkavalikoimasta on varmasti tervetullut.
Hybridiratkaisuja mainonnan jakeluun
Moninaiset mediakulutustottumukset haastavat suoratoistopalveluita kehittämään monipuolisempaa tuotevalikoimaa. Mainosrahoitteisten ja tilaajarahoitteisten palvelujen joukkoon on tullut hybridimalli, josta puhutaan HVOD-palveluna (Hybrid Video on Demand). HVOD yhdistää mainosrahoitteisen suoratoistopalvelun (AVOD Advertiser Video on Demand) ja tilaajarahoitteisen mallin (SVOD Subscriber Video on Demand).
Tuoreet luvut maailmalta osoittavat, että moni kansainvälinen mainosrahoitteinen suoratoistopalvelu tulee kulkemaan samaa polkua kuin Netflix. Kotitaloudet eivät ole halukkaita maksamaan monesta päällekkäisestä palvelusta, mikä näkyy laskevina tilaajamäärinä monessa palvelussa. Kuluttajat päättävät, ja suoratoistopalveluiden on hypättävä mainonnan kelkkaan. Mainonnalla on television tulevaisuudessa iso rooli, mutta eri suoratoistopalvelut ratkaisevat asian eri tavoilla.
Lähde: Morning consultant (Morning Consult surveyed a representative sample of 999-2,211 adults in Australia, Brazil, Canada, China, France, Germany, India, Italy, Japan, Mexico, Russia, South Korea, Spain, the UK and US).
Vastuullisuus ja laatu avainsanoja myös mainonnassa