Screenforcen Showroom -koulutus 4.9.2019 keskittyi TV-mainonnan uusiin tuuliin ja tuoreisiin keisseihin. Väkeä oli tuvan täydeltä ja jonotuslistakin oli pitkä. Tässä pieni kooste koulutuksen annista.
Anna Lujanen, Screenforce Finland
Tilaisuuden avannut Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen kiteytti TV-mainonnan tärkeimmät elementit, joita ovat tarinat, ääni ja tunteet. Tarinat toimivat mainonnassa paremmin kuin myyntiviestit, ja ääni auttaa muistijälkiä varsinkin silloin, kun se tukee draaman kaarta. TV-mainokset myös herättävät enemmän tunteita kuin muut mediat.
Annan presentaatio ladattavissa tästä.
Tina Åström, Sanoma
Sanoman Tina Åström esitteli Sanoma Media Finlandin tutkimusta ”TV ja videopalvelut nyt ja tulevaisuudessa”. Tulokset kertovat, että TV on Suomessa edelleen vahvassa roolissa: TV-sisältöjä kuluttaa kaikkiaan 94 % suomalaisista, vaikka myös netti-TV ja suoratoistopalvelut ovat nostaneet suosiotaan. Videosisältöjä seurataan monipuolisesti eri laitteilla – varsinkin kännykkäkatselu on lisännyt suosiotaan. Mainonta koetaan kuitenkin luotettavammaksi televisiossa kuin netti-TV:ssä.
Tinan esitys ladatavissa tästä.
Anna Porvari, Kantar
Kantarin Anna Porvari keskittyi puheenvuorossaan siihen, miten katsojien mielentilat vaikuttavat television katseluun. Liikkuvalta kuvalta odotetaan erityisesti viihdettä ja itseä kiinnostavia sisältöjä. Lineaarista televisiota katsellaan, kun halutaan pysyä ajan hermolla, on demandin parissa kulutetaan aikaa ja nettipalveluihin siirrytään, kun halutaan oppia uutta. Samalla, kun pelko jäädä tärkeistä asioista paitsi (FOMO) ahdistaa monia, sen vastakohtana on kotoilun yleistyminen: yhä useampi nauttii siitä, että voi sulkea netin ja somevirran ja viettää vapaa-aikaa omien suosikkipuuhiensa parissa, kuten perheen kesken ja TV:tä katsellen.
Patrick Laukkonen ja Mervi Niittynen, Sanoma, sekä Eevamaria Vassinen, MTV
Aamun aikana kuultiin myös isoista ilmiöohjelmista brändin ja tunnettavuuden rakentajina sekä hybridi-TV:n tarjoamista erikoisratkaisuista. Keisseinä esille nousivat esimerkiksi Kotipizzan makushottiautomaatti, josta mielipiteensä pääsivät TV-äänestyksen välityksellä kertomaan Voice of Finlandin katsojat. Erilaisia osallistumismahdollisuuksia on myös tarjonnut muun muassa Love Island.
Patrick Laukkosen (Sanoma) esitys ladattavissa tästä.
Mervi Niittysen (Sanoma) esitys ladattavissa tästä
Eevamaria Vassisen (MTV) esitys ladattavissa tästä.
Chris Kebbell, Discovery
Kansainvälisen näkökulman Total TV-ilmiöön tarjosi Discoveryn Chris Kebbell, joka kertoi vuoden 2018 Talviolympialaisista. Kisat tavoittivat yhteensä 352 miljoonan globaalin yleisön: Television kautta tavoittavuus oli 327 miljoonaa, OTT- suoratoistopalveluissa (over the top) 142 miljoonaa, verkossa 184 ja sosiaalisessa mediassa 143. Some nosti varsinkin nuorten katsojien määrää.
Chris Kebbellin (Discovery) esitys.
Risto Kalsta, Fazer Makeiset
Aamun päätti Vuoden Mainostaja Fazer, josta Risto Kalsta avasi Fazerin makeisten mainontaa. Liikkeelle lähdetään Kalstan mukaan aina kysymällä, mitä ongelmaa ollaan ratkomassa, millä aikajänteellä ja minkälaiselle yleisölle. Tavoitteita voi olla monenlaisia: mainonnalla voidaan esimerkiksi hakea suoraa toimintaa tai vain herätellä kiinnostusta. Toisinaan sillä pyritään muistuttamaan tarpeista, toisinaan taas muuttamaan tai vahvistamaan asenteita. Liikkuva kuva on parhaiten tunteisiin vetoava mainonnan keino. Vahvat brändit rakennetaan kiinnostavalla tarinalla johdonmukaisesti ja tunnistettavasti. Fazer on hienosti pitänyt tärkeimmät tunnistettavuuden elementit läsnä, vuodesta toiseen.
Esityksistä on videotallenteet olemassa oheisessa soittolistasta.
Seuraava Screenforce Showroom: TV-mainonnan perusteet on tulossa 4.11.2019
Lisätiedot:
Anna Lujanen, toiminnanjohtaja, Screenforce Finland, 040 527 4734, anna.lujanen@screenforce.fi