Mainostajat haluavat yhteismitallisia mittareita kampanjoidensa suunnitteluun ja raportointiin. Screenforce Finland toteuttaa nyt TV-mainonnan yhteismitallisuuden selvitys- ja kehityshankkeen Media-alan tutkimussäätiön myöntämällä tutkimustuella.
Kaupalliset televisioyhtiöt tuottavat tänä päivänä mainoskontakteja useisiin jakelukanaviin, kuten reaaliaikaiseen televisioon ja suoratoistopalveluiden Online-televisioon. Näin kertyneitä kontakteja voidaan mitata ja raportoida vain kampanjatasolla ja vain erikseen lineaariselta ja digitaaliselta jakelutavalta.
Finnpanelin raportointi käynnistyi vuonna 2018 ja laajentui viime vuonna koskemaan myös suoratoistopalveluiden ohjelmien yleisöä ja katselua yksityiskohtaisemmin kuin ennen. Nykyään Finnpanelin mittauksessa katselu mitataan kaikilta päätelaitteilta yhteensä.
Mittaustapa ei kuitenkaan nykyisellään kata mainonnan kokonaistavoittavuuksia mainoskampanjakohtaisesti niin, että sekä reaaliaikaisen että online-TV:n tavoittamat yleisöt tulisivat huomioiduiksi.
”Yhteismitallisuus puhuttaa markkinointiammattilaisia, ja medialla on vastuu kehittää toimialaa. Kaupalliset televisiotoimijat ovat sitoutuneita löytämään konkreettisia ratkaisuja, jotta yhteismitallinen TV-mainonnan mittaus saadaan käyttöön mahdollisimman pian.Televisiomainonnan ehdoton peruspilari on, että raportointi on jatkossakin luotettavaa ja läpinäkyvää. Olemme osana televisiotoimialaa olleet valmiita kehittymään ja vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Olemme hyvin kiitollisia, että Media-alan tutkimussäätiö myönsi hankkeellemme rahoituksen”, sanoo Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen.
TV-yhtiöiden mainonnan mittaus halutaan tuoda jakelukanavariippumattomaksi yhteismitallisuuden avulla. Suomen kaupallisen television toimiala haluaa muodostaa yhtenäisen mittaustavan, jolloin voisi syntyä Total TV :n eli reaaliaikaisen ja online-TV:n yhteinen myynti- ja suunnitteluvaluutta, yhteisvaluutta. Media-alan tutkimussäätiön myöntämällä rahoituksella käynnistyvän kehityshankkeen päätavoite on selvittää vaihtoehtoja tällaisille televisio- ja videomainonnan yhteismittareille. Selvitys pyrkii kartoittamaan ja mahdollisesti kehittämään uusia ratkaisuja ja toimintamalleja Suomeen.
Lisätiedot:
Anna Lujanen
anna.lujanen@screenforce.fi
040 527 4734
SCREENFORCE FINLAND
Screenforce Finland on Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV, Sanoma, Discovery Networks Finland ja Fox Networks Group. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista TV toimintaa Suomessa. Screenforce tuo kansainvälisen verkostonsa kautta parhaat palat televisioon liittyen myös maailmalta Suomen markkinan käyttöön.
MEDIA-ALAN TUKIMUSSÄÄTIÖ:
Media-alan tutkimussäätiö tarjoaa tutkimustukea media-alaan liittyvään tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Painopiste on tulevaisuuteen orientoituvissa, uutta luovissa hankkeissa.
Media-alan tutkimussäätiöstä lisää