Video on juurtunut lujasti elämäämme – oli kyse sitten TV-illasta tai bussissa puhelimen ruudulta katsotusta lempisarjan jaksosta. Katsomismahdollisuutemme ovat nyt laajemmat kuin koskaan ennen.
Isobritannialainen kaupallisen television etujärjestö Thinkbox tutki, millaisia katsojan vaikuttimia liittyy siihen, mitä valitsemme katsottavaksi. Mikä saa jonkun katsomaan TV:tä suorana, ladattavan videotiedoston kautta tai päinvastoin? Mitä tarpeita eri videoformaatit tyydyttävät?
Tutkimus toi esille kahdeksan erilaista ”tarvetilaa”
Videoiden maailma on muuttunut huomattavasti. Thinkbox pyrki määrittelemään, kuinka erilaiset videomuodot elävät rinnakkain ja miksi katsojat päättävät käyttää aikaansa erilaisten videoalustojen parissa. Thinkbox ja MTM tuottivat yhteistyössä Television aikakausi (The Age of Television) - tutkimuksen, selvittääkseen mikä motivoi meitä katsomaan sisältöä suorana tai suoratoistopalveluissa (BVOD ja SVOD) sekä videona netissä.
Thinkbox tunnisti tutkimuksessa kahdeksan erilaista tarvetilaa, jotka motivoivat katseluun: rentoutus, keskeytys, lohtu, ajankohtaisuus, kokemus, hemmottelu halu irtautua arjesta ja tekeminen (esim. ohjevideoiden katselu nikkaroidessa).
Ajankohtaisuus ja katselukokemuksen jakaminen nousi korkealle suoran TV:n katselussa, kun taas suoratoistopalvelujen parissa rentoutuminen ja irtiotto arjesta olivat kärjessä. Tutkimus myös osoittaa, että oppimista ja osaamista kasvattavaa katselua esim. kokkausvideoita seurataan eniten nettivideoalustoilla.
Lisäksi data viittaa siihen, että suoratoistopalveluissa ja netissä korostuvat määrätyt tarvealueet, kun taas TV pystyy täyttämään kaikki kahdeksan tarvealuetta, jotka innostavat videosisältöjen katseluun. Tarve sukeltaa todellisuutta pakoon laadukkaasti tuotettuun sisältöön on pääsyy sekä TV:n sekä VOD -alustojen käyttöön.
Katso Screenforce Dayssä esiintyneen Rupenin koko esitys: