Joulumusiikin sesonki on huipussaan. Samat klassikot soivat joka nurkassa, ja perheet kokoontuvat rauhalliseen joulunviettoon. Ainakin meidän perheessämme nyyhkyleffojakin kulutetaan enemmän jouluna. Olemme kaikki jotenkin virittäytyneitä tunnemaailmaan eri tavalla.
Sama pätee myös mainontaan. Monia hyviä joulumainoksia yhdistää musiikki ja tunne. Eikä ihme, sillä televisiossa tunteet välittyvät hyvin, ja jopa muita medioita paremmin. Tämä käy ilmi Thinkboxin ja Ipsos Connectin teettämästä kyselystä.
Keep it simple. Yksi viesti mainoksessa on paras, mitä useampaa viestiä mainoksessa yritetään kertoa, sitä epätodennäköisempää on, että yksikään viesti menee läpi. Anna viestille rauha, taukojen ja kontrastien avulla. Tagline tai musiikki voi tehostaa viestiäsi. Tunnettu musiikki tai julkisuuden henkilö myös auttaa ihmistä kiinnittämään huomiota.
Anna kuitenkin tunteiden puhua. 95 prosenttia päätöksistä tehdään tunteella (Thinking, Fast and Slow: Kahneman 2011).
Hyvää mainosta voi esittää useampana vuonna. Ohessa on kaksi Keskon mainosta, joista vanhempi on saanut tunnustusta maailmalla ja kestää esitystä vieläkin. Toinen on tuoreempi, jonka ytimessä on joululaulu.
Poimimme tähän blogiin parhaita mainoksia Suomesta.
K-Citymarket: Joulu 2017
Tuotanto: Lucy Loves Stories Oy
Citymarketin mainos on laadukas tuotanto, jonka kruunaa söpö pellavapäinen pikkupoika. Mainos on vuodelta 2017, mutta se on ajaton ja noston arvoinen.
Klassikkolause: "Onkos täällä kilttejä lapsia" saa aivan uuden käänteen, kun sukelletaan pellavapäisen pojan pohdintaan. Olenko ollut kiltti? Tietysti lahjalistalla on paljon toiveita, ehkä toiveilla voi jopa korjata pienet haaverit. Musiikin vaihtelu vie tunnelmasta toiseen ja sinetöi humoristisen käänteen.
K-market:Tehdään joulu yhdessä Katajanokalla
Tuotanto: Cocoa Mediaproductions Oy, Mainostoimisto: Hasan Partners.
Mainoksen ytimessä yhteisöllisyys ja heittäytyminen joululauluun. Mainos nostaa K-marketien paikallisuutta ja kauppiasvetoisuutta. Kauppias voi luoda hyvin henkilökohtaisella tavalla kotoisan ja yhteisöllisen tunnelman.
Tokmanni: Tokmanni on koko Suomen joulukauppa
Asiakas: Tokmanni. Markkinointijohtaja: Mathias Kivikoski
Markkinointipäällikkö: Minna Varsta
Tuotanto: Bob the Robot Pictures
Suunnittelu: Bob the Robot (Karolus Viitala, Toni Tiusanen, Henri Haka, Ilkka Sairanen, Laura Lähdesmäki).
Ikea: Matkalla
Tuotantoyhtiö: Otto tuotanto. Tuottaja Katariina Lehtonen. Ohjaaja Pekka Hara
Luova toimisto: Creative agency Ryhmä Pertti Pällijeff, Jannis Mavrostomos, Helmi Korpinen
Tämän joulun IKEA -mainoksessa on hauska ja leikkisä oivallus, jossa korostetaan kodin viihtyisyyttä. Ytimekäs ja viihdyttävä, brändi ei jää epäselväksi.
Gigantti jouluelokuva 2019: Lahjoja yhteisiin hetkiin
Tuotanto: Kampanjan on toteuttanut NORD DDB STO -mainostoimisto yhteistyössä tuotantoyhtiö BRF:n ja ohjaaja Agnes-Lo Åkerlindin kanssa. Elokuva ja siihen liittyvät taktiset spotit julkaistaan Suomen lisäksi Gigantin omistavanElkjøp-konsernin muilla markkina-alueilla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Islannissa.
Gigantin uudessa joulumainoksessa käsitellään koskettavasti läheisten ihmisten kanssa vietetty yhteinen aika. Tilanteeseen samaistuu moni suomalainen perhe, nuori katoaa pelien maailmaan. Tarinan käänne on nerokas, Gigantti tarjoaa tavan lähestyä nuorta ja löytää jälleen yhteistä ajanvietettä.
Musiikki jälleen vahvassa roolissa, kantaa tarinaa, eikä dialogia tarvita. Kiitos Gigantti, tämä on helmi!
Haluatko oppia lisää TV-mainonnasta? Lataa maksuton TV-mainonnan perusteet -oppaamme.