Kansainvälisen puheenvuoron Voitto-gaalassa piti Orlando Wood, System1 Groupin innovaatiojohtaja, Iso-Britannian mainonnan ammattilaisten instituutin (IPA) kunniajäsen sekä Lemon-kirjan kirjoittaja. Hän on johtanut IPA:n luovuuden ja tehokkuuden tutkimusta vuosina 2017–2021. Erityisesti Orlando on paneutunut mainonnan ominaisuuksiin, jotka ylläpitävät huomiota ja herättävät emotionaalisen reaktion – ja jotka tekevät mainonnasta tehokasta.
Orlando Woods puhuu mainoselokuvan luovuuden kehityksestä
Voitto-gaalan esityksessään Orlando kertoi, mitkä piirteet tekevät mainoselokuvasta huomion arvoisen, muistettavan ja vaikuttavan. Hän yhdistää ainutlaatuisella tavalla neurotieteitä, kulttuurihistoriaa sekä mainonnantutkimusta, ja kuvailee mainonnan tavoissa viimeisten 15 vuoden aikana tapahtuneita muutoksia. Mainonnan vaikuttavuus on heikentynyt, mutta miksi?
Orlando paljasti, kuinka tarkkaavaisuuden muutos 2000-luvulla, niin yhteiskunnassa, liike-elämässä kuin mainonnassa, on johtanut tasaisempaan, abstraktimpaan ja voimattomampaan tyyliin, joka tekee tehokkaasta mainonnasta mahdotonta. Hän kuvaili myös niitä mainonnan ominaisuuksia, jotka koskettavat ihmisiä, herättävät heidän kiinnostuksensa ja parantavat tuotemerkin markkinaosuutta. Esimerkkeinä hän käsitteli tuoreita Super Bowl -mainoksia.
Screenforce Finland suosittelee luettavaksi Orlando Woodin kirjaa Lemon: why the advertising brain has turned sour.