Thinkbox on ollut mainonnan tehokkuuden mestari jo pitkään – se on teettänyt useita palkittuja tutkimuksia, jotka ovat tarjonneet mainostajille todisteita investointien tarpeellisuudesta.
Aikaisemmin nämä tutkimukset ovat perustuneet suurempiin, jo vakiintuneisiin brändeihin Tämä johtuu tietojen luonteesta; juuri isot brändit ovat niitä, jotka tyypillisesti investoivat markkinoinnin vaikutusarviointeihin.
Vaikka nämä tutkimukset ovat äärimmäisen hyödyllisiä monille mainostajille, ne näyttävät vain osan kokonaiskuvasta. Pätevätkö samat havainnot myös pienempiin brändeihin?
Thinkboxin As Seen on TV: supercharging your small business -tutkimus on erilainen. Tällä kertaa painopisteenä on pienemmät mainostajat, jotka haluavat opastusta siitä, miten ne löytäisivät tehokkaimmat keinot voittoihin ja kasvuun. Miten TV voi antaa potkua pienille yrityksille? Missä vaiheessa televisioon siirtymistä tulee harkita? Miten TV-mainonta voidaan ottaa käyttöön, kun budjetit ovat tiukalla ja panokset korkealla?
Tärkeimmät havainnot:
On olemassa neljä pääasiallista merkkiä siitä, että mainostaja on valmis siirtymään televisioon:
- Nykyisillä kampanjoilla ei saa enää samoja tuloksia samalla investoinnilla.
- Tarve laajentaa liiketoimintaa ja luoda uutta kysyntää.
- Suunnitelmana on rakentaa brändiä kunnianhimoisesti ja luoda tietoisuutta brändistä.
- Uskotaan, että audiovisuaalinen mainonta toimii keinona saada asiakkaita ja luoda heihin yhteys.
Suuruus on paras tehokkuuden tuottaja. Pienten yritysten tulisi asettaa kasvu voiton edelle – juuri kasvulla saadaan aikaan voittoa.
Mainonnalla on sekä lyhytaikaista että pitkäaikaista vaikutusta liikevaihtoon. Mainonnalla on välitön vaikutus liikevaihtoon, mutta se vaikuttaa myös pitkään kampanjan päättymisen jälkeenkin ruokkimalla liiketoiminnan jatkuvuutta sekä vaikuttamalla myös asiakkaisiin, jotka eivät olleet markkinoilla kampanjan aikaan.
Kohta, jolloin myynti alkaa laskea, on tunnistettava. Mainostajilla on tällöin tarve investoida kanaviin, jotka luovat uutta kysyntää pikemminkin kuin kanaviin, jotka hyödyntävät olemassa olevaa kysyntää. TV saa aikaan kasvua nopeasti sen jälkeen, kun toiset mediakanavat ovat jo saavuttaneet saturaatiopisteensä.
Strategiat, jotka valjastavat TV:n edut käyttöön matalilla kustannuksilla, voivat toimia hyvänä lähtökohtana. Tällaiset strategiat voivat käsittää mainostamisen halvempien kausien aikana tai päiväsaikaan tai lyhyempien mainoksien käyttämisen.
Mainostajien tulisi aloittaa TV:ssä lyhyemmällä, tehokkaan vaikuttamisen strategialla pikemminkin kuin pienemmillä pyrähdyksillä. Tunnettuuden rakentaminen on ratkaisevan tärkeää kasvulle, ja se saa aktivointikampanjat toimimaan tehokkaammin.
Suosituksia pienemmille tai uusille TV- mainostajille
1. Tunnista markkinasignaalit numeroina
Toimi yhteistyössä mainostoimistosi kanssa luodaksesi omat laskevat suhteellisen tehokkuuden käyrät ja määrittele, onko yrityksesi hyödyntänyt nykyiset markkinointikanavansa viimeiseen asti tai käyttänyt niihin jopa liikaakin rahaa. Jos liikevaihtosi on laskussa, on aika harkita siirtymistä mediaan, joka luo uutta kysyntää, kuten TV.
2. Suuntaa ajatuksesi kasvuun
Mainonnan aikaansaaman kasvun toiseen vaiheeseen siirtyminen edellyttää parempaa ymmärrystä siitä, miten mainonta toimii. Tutustu alan tunnetuimpiin ja arvostetuimpiin teoksiin, kuten Byron Sharpin kirjaan How Brands Grow sekä Les Binet'n ja Peter Fieldin kirjaan The Long and Short of It. On olennaista lukea nämä molemmat. Voit aloittaa katsomalla Les Binet'n esityksen Screenforce Dayssa.
3. Asemointi ja arvolupaus
Kun siirryt eteenpäin vakiintuneen kysynnän kanavilta, on äärimmäisen tärkeää, että sinulla on selkeä arvolupaus ja asemointi markkinoilla. Jos sinulla on jo nämä, siirry eteenpäin. Jos ei, varmista etenemistä ennen, että ymmärrät nykyisen paikkasi potentiaalisilla markkinoilla, mikä erottaa sinut ja mitä haluat kommunikoida viestinnälläsi.
4. Neuvottele
Astu markkinoille nähdäksesi, mitä tarjouksia pöydällä on. Tutki vaihtoehtojasi suoraan TV-kanavien kanssa tai mediatoimiston avustuksella. Uusille mainostajille on aina tarjolla paljon tukea.
5. Sukella yksityiskohtiin
Käytä saatavilla olevia näkemyksiä suunnitellaksesi kampanjaasi. Ota huomioon kausivaihtelut, vuorokauden ajat, viikonpäivät, kohdeyleisö, sisältö, konteksti ja kaikki muu mieleesi tuleva. Nämä ovat säätimiä, joilla optimoit suunnitelmasi – varmista, että käytät niitä.
6. Valmistaudu nopeisiin vaikutuksiin
TV:n vaikutus voi olla välitön ja suora. Varmista, että palvelimesi on valmis lisääntyneeseen verkkoliikenteen volyymiin ja että pystyt fyysisesti toimittamaan saamasi lisätilaukset. Varmista, että kohdentumisen ja tunnettuuden mittaamisen puitteet ovat kunnossa jo ennen kampaajaasi. Ole selvillä siitä, mitä haluat saavuttaa ja miten aiot mitata tätä.
7. Testaa ja opi
Kukaan ei pysty ennakoimaan televisioon menon vaikutusta ensimmäisellä kerralla. Käytä kohdentamista, jonka avulla selvität, minkä muuttujien avulla brändiisi reagoidaan ja käytä tätä tietoa kampanjasi muokkaamiseen. Varo kuitenkin, että et kiinnitä liikaa huomiota pikkuseikkoihin kokonaiskuvan kustannuksella. Tarkkaile yhtäläisyyksiä muuttujissa, jotka saavat aikaan vastakaikua sen sijaan, että yrittäisit metsästää kapeaa muuttujien joukkoa.
Katso tutkimuksen englanninkielinen esittelyvideo tai lataa presentaatio tästä!