Poikkeuksellisen pandemiavuoden tiedetään kasvattaneen TV:n katseluvoimakkaastiFinnpanelin tilastojen mukaan TV:tä katsottiin vuonna 2020 peräti 2 tuntia ja 47 minuuttia päivässä

 Samalla television katselua ovat lisänneet entistä helpommat katselutavatKun televisio kulkee mukanamme takataskussa tai käsilaukussa, on sen ääressä viihtyminen aina vain vaivattomampaaViime vuonna online-katselun osuuTotal TV:n katselusta nousi jo kahdeksaan prosenttiin 

 Tutkimukset osoittavat myösettä valeuutisten aikakaudella televisio on yksi luotetuimmista viestinnän välineistä. Esimerkiksi EBU:n Trust in Media 2020 -tutkimus kertoo, että televisiota ja radiota pidetään tällä hetkellä luotettavimpina medioina. Lisäksi TV-mainonta on luotetuimpia mainonnan muotoja. 

 Myös suoratoistopalveluiden katsominen TV:stä yleistyy jatkuvasti (35 % 2019 > 42 % 2020). Suomi on miljoonien ruutujen maa, ja vaikka TV-sisältöä voi katsoa monilla eri laitteilla, on isolta ruudulta katselu suosittua. Ihmiset arvostavat laadukasta katselukokemusta. 

 Kotimaiset sisällöt varmistavat yleisön myös jatkossa 

 Uusien laitteiden ja online-TV:n lisääntyessä kohdentaminen helpottuu, jolloin myös mainonnan mahdollisuudet monipuolistuvatOn hyvä muistaa, että TV-mainonta on Suomessa hinnaltaan erittäin kilpailukykyistä verrattuna muihin maihin. 

 Suomessa on lisäksi poikkeuksellisen laadukas ilmaiskanavatarjonta. Kanavien määrä on Finnpanelin TV-mittaridatan (2010–2020) mukaan kasvanut 40 prosenttia viimeisten kymmenen vuoden aikana.  

 Sama tutkimus osoittaa, että kotimaisen sisällön suosio on kasvanut kymmenen viime vuoden ajan, ja voimme hyvin olettaa, että kotimaiset tarinat ja ilmiöohjelmat pysyvät suomalaisille tärkeinä myös jatkossa.  

 Vaikka katselu suoratoistopalveluiden välillä sirpaloituu, kotimaisen sisällön kysyntä takaa sen, että suurin osa suomalaisten mediapäivästä kuluu jatkossakin kotimaisten TV-kanavien parissa.  

 Tutustu tilastoihin tarkemmin lataamalla ScreenforcenKaupallinen televisio Suomessa 2020 -julkaisu. Julkaisu on mainostajille tarkoitettu vuosittainen työkalu ja on saatavilla sekä suomeksi että englanniksi.

 

vuosi-2020-lukuina

 

Picture of Screenforce

Screenforce

Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.

Lue lisää aiheesta

ikoni-liity-postituslistalle

Haluatko ajankohtaiset uutiset sekä tiedon tapahtumista ja koulutuksista suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistalle!