Kantarin toukokuun lopulla järjestämässä Creative Effectiveness Awards 2022 -webinaarissa perehdyttiin maailman parhaisiin mainoksiin vuonna 2021.
Vuoden 2021 parhaille mainoksille jaettiin tällä kertaa palkintoja kolmessa kategoriassa: TV-mainonta, digitaalinen mainonta sekä printti/ulkomainonta.
Mistä tunnistaa hyvän mainoksen? Tiivistäen: Siitä, että se erottuu joukosta, on sisällöltään merkityksellistä, vetoaa tunteisiin, rikkoo rajoja ja paikallistaa globaaleja teemoja. Alla parhaat vinkit.
1. Vaikuta puhuttelevilla, joukosta erottuvilla sisällöillä
Varsinkin haastavia kohderyhmiä, kuten nuoria, tavoiteltaessa täytyy tehdä jotain erilaista ja kohdeyleisöä puhuttelevaa. Uusia kanavia kannattaa hyödyntää monipuolisesti: mainoksiin voi tuoda vaikkapa someulottuvuutta ja leikitellä reaali- ja virtuaalimaailman välillä. Voittaneista mainoksista tässä onnistuivat etenkin Whirlpoolin ja Disneyn yhteismainos “Care is Magic” (USA) sekä Chupa Chupsin mainos XXL Flavour Playlist (Espanja).
2. Jokainen sekunti on tärkeäTiukat sekuntirajoitukset ovat haaste kaikille TV-mainontaa tekeville. Mieti siis, miten lyhyen mainosajan voisi käyttää optimaalisesti. Pidä huolta ensisijaisesti ainakin siitä, että mainoksen viesti on selkeä ja kantaa läpi koko mainoksen.
3. Globaalit strategiat, paikalliset sankarit
Globaali brändirakennus ei ole missään nimessä helppo rasti. Globaali strategia on tärkeä, mutta vielä lähemmäs maalia pääsee lokalisoimalla avainviestit. Panosta siis paikallisiin tarinoihin ja sankareihin.
4. Kerro se kuvin
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tämä pätee myös mainontaan: Joskus on tehokkaampaa näyttää tuote tai sen ominaisuus kuvin kuin kertoa siitä sanoin. Varmista siis, että hyödynnät kaikki mainonnan visuaaliset keinot. Muista, että brändimielikuvaa rakennetaan myös yleistunnelman kautta. Visuaalisuudessa loisti muun muassa Digital-kategorian voittaja eBay mainoksellaan “Rare Drops” (USA).
5. Aihetta hymyyn
Tunteisiin vetoaminen on tehokas keino sitouttaa katsoja. Mieti, mikä saa meidät hymyilemään? Mikä herättää tunteita? TV-kategorian voittanut Mitre 10 vetosi hienosti mainoksellaan “With You All the Way” (Uusi-Seelanti).
Kantar tutkii vuosittain globaalisti valtavat määrät mainoksia kuluttajapaneeleissa. Parhaat mainokset perustuvat kuluttajien arvioinnin perusteella parhaiten pärjänneisiin mainoksiin.
Katso webinaaritallenne tästä.
Lisää inspiraatiota vaikuttavaan mainontaan löydät Screenforcen maksuttomasta tv-mainonnan oppaasta.