Tutkimusyhtiö Eye square on julkistanut tulokset yhdessä Saksan Screenforcen kanssa tekemästään tutkimuksesta, jolla mitattiin mainosten vaikutusta TV:ssä, kannettavalla tietokoneella ja älypuhelimella. Tutkimuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, miten katsojat ja käyttäjät kokevat näkemänsä sisällön, ja mikä vaikutus vastaanottotilanteella on mainonnan vaikuttavuuteen.
Tutkimuksen kannalta merkittävää oli, minkälaisessa tilanteessa mainoksen vastaanottajat olivat mainoskontaktin aikana ja sitä varten hyödynnettiin Eye squaren teknologiaa. Sen avulla osallistujat pystyivät osallistumaan tutkimukseen kotoaan luonnollisessa ympäristössään ilman tutkimushenkilökunnan läsnäoloa.
Eye square selvitti tutkimuksen aikana osallistujien havaintoja, vaikutuksia ja reaktioita TV- ja BVOD-mainontaan sekä YouTube- ja Facebook-mainontaan. Havainnot mitattiin seuraamalla osallistujan huomiota kameralla varustetuilla näytöillä. Osallistujien reaktioita havainnoitiin kasvojen ilmeiden seurantatyökaluilla ja ihoon kiinnitetyillä sensoreilla. Vaikutusta mitattiin lisäksi kyselylomakkeiden avulla.
Track the success -tutkimus osoittaa, että televisio ja BVOD ovat mainonnan vastaanoton kannalta parempia kanavia kuin YouTube tai Facebook. TV-mainokset muistetaan muita kanavia paremmin ja lisäksi niillä on suurempi vaikutus ostopäätökseen. Myös TV-mainonnan herättämät positiiviset tunteet kestävät pidempään. Tutkimuksen mukaan TV-mainonta vaikuttaa hyvin kaikenikäisiin, mukaan lukien somenuoriin, sillä YouTubea ja Facebookia selataan selvästi pinnallisemmin.
Eye squaren tutkimuksessa oli mukana yhteensä 549 osallistujaa, ja se on laajin tutkimus saksankieliseltä alueelta tästä aiheesta.
Lataa tulokset englanniksi tästä (pdf)
Saksan kielinen materiaali täällä
https://www.screenforce.de/themenbereich/track-the-success