Pitkäjänteinen brändinrakennus näkyi Voitto-gaalassa, jossa palkittiin poikkeusvuoden TV-mainontaa. Brändi ja siihen panostaminen kannatteli montaa yritystä raskaana vuonna.
Illan pääpalkinnon eli Grand Prix’n nappasi Kiinteistömaailma mainosfilmillään Elämän jännittäviin muutoksiin. Mainoksen on suunnitellut mainostoimisto Motley ja tuottanut Tonto Helsinki.
"Kaunis, mittaansa suurempi tarina, missä ymmärrys osoitetaan teoilla eikä sanoilla. Hienovaraisesti aikaan sidottu. Mainostajalle hatunnosto uskalluksesta; tämä on mainontaa, ei viestintää, ja brändin rakentamista parhaasta päästä", sanoo tuomariston puheenjohtaja Mika Sylvin.
Lidl nappasi mainoksillaan Kesälaif ja Ruusunen yhteensä kolme palkintoa. Ruusunen voitti Yleisen sarjan pronssin ja Yleisön parhaat sekunnit, Kesälaif puolestaan online-videon pronssin. Lidlin mainokset loi Folk Finland, tuotantoyhtiöinä toimivat Directors Guild ja Otto Tuotanto.
Veikkaus nappasi kaksi palkintoa filmillään Värit heräävät elämään. Milttonin suunnitteleman ja Otto Tuotannon tuottama filmi voitti Yleisen sarjan kullan sekä Musiikki- ja äänisuunnittelun palkinnon.
McDonald’s on Vuoden mainostaja
Tänä vuonna Screenforcen hallitus valitsi Vuoden mainostajaksi McDonald’sin. Vuoden mainostaja hyödynsi hienosti TV:n kasvaneen tavoittavuuden ja kertoi vaikuttavasti vahvuuksistaan haastavassa poikkeustilanteessa.
TV piti pintansa, ja maalis-huhtikuussa TV:n katselu lisääntyi jopa yli 20 prosenttia. Vuonna 2020 suomalaiset katsoivat televisiota keskimäärin 2 tuntia ja 47 minuuttia päivässä.
”Vuoden Mainostaja onnistui mainonnan tasapainossa vaikeana vuonna. He onnistuivat reagoimaan ja muuttamaan ketterästi kaupallista konseptiaan ja palvelemaan ihmisiä pandemian aikana paremmin, sekä tuottivat uutta ja ajankohtaista mainonnan sisältöä. Markkinointiviestinnän keinoin ja brändilleen uskollisesti, he toivat esille drive-in-turvallisuuden, turvavälejä ja esimerkiksi ihmisten tarvetta kontakteihin”, Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen sanoo.
”Panostamme erittäin vahvasti liikkuvaan kuvaan, koska se toimii. Tulokset puhuvat puolestaan: Total TV-mainonta toimii erittäin hyvin. Teimme viime vuonna myyntiennätyksen ja paransimme keskeisiä brändiattribuuttejamme. Mainonnan mittaus on meille erittäin tärkeää, koska käytämme McDonald’s-yrittäjien rahoja”, McDonald’s Suomen markkinointijohtaja Mats Nyström sanoo.
Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin toistamiseen Otto Tuotanto. Vuoden ohjaajaksi valittiin kovaa kansainvälistä uraa luova Nalle Sjöblad.
Screenforcen Anna Lujanen haluaa antaa erityisen kiitoksen tuotantoyhtiöille laadukkaan mainonnan mahdollistamisesta myös hankalissa poikkeusoloissa.
”Tämä vuosi on ollut hankala myös mainostuotannoille. Kaupallisen television ja mainostajien puolesta haluan antaa erityisen tunnustuksen TV-mainonnan tekijöille. Mainonta luo kysyntää, ja se on osaltaan pitänyt talouden rattaita pyörimässä tänä poikkeuksellisena vuonna”, Lujanen sanoo.
Voit katsoa kaikkien kategorioiden shortlistit osoitteesta voittogaala.fi. Voittajien filmit julkaistaan sivustolla gaalan päätyttyä.
VOITTAJAT
Grand Prix voittaja
Elämän jännittäviin muutoksiin
Mainostaja: Kiinteistömaailma
Mainostoimisto: Motley
Tuotantoyhtiö: Tonto Helsinki
Yleinen sarja
Pronssi:
Ruusunen
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Hopea:
Kierros ympäri
Mainostaja: Piklas
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Kulta:
Värit heräävät elämään
Mainostaja: Veikkaus
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Online-video
Pronssi:
Kesälaif
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö:
Directors Guild
Hopea:
Oisko aika aikuistua?
Mainostaja: Opiskelijan K-plussa
Mainostoimisto: Parcero Marketing Partners
Tuotantoyhtiö: Tonto Helsinki
Kulta:
Tyrni-Heinonen
Mainostaja: 9
Mainostoimisto: Snacksize
Tuotantoyhtiö: Snacksize
Yhteiskunnallinen ja kulttuurisarja
Veteraanin päiväkäsky
Mainostaja: Suomen Sotaveteraaniliitto
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Musiikki ja äänisuunnittelu
Värit heräävät elämään
Mainostaja: Veikkaus
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Vuoden tuotantoyhtiö
Otto Tuotanto
Vuoden ohjaaja
Nalle Sjöblad
Vuoden mainostaja
McDonald’s
Yleisön Parhaat Sekunnit
Ruusunen
Mainostaja: Lidl Suomi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto
Audiovisual Producers Finland – APFI on kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö. APFI:n tehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen.
Screenforce Finland on Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Oy, Sanoma Media Oy, Discovery Finland, Fox Networks Group ja ViacomCBS Networks International Nordics. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista TV toimintaa Suomessa. Screenforce tuo kansainvälisen verkostonsa kautta parhaat palat televisioon liittyen myös maailmalta Suomen markkinan käyttöön.