Televisiokanavien toimitusjohtajat ympäri maailman arvioivat hiljattain Global TV Groupin kutsusta TV:n vaikuttavuutta ja tulevaisuutta. Miten he näkivät television muuttuneen tähän mennessä ja kehittyvän jatkossa?
1. Televisiota katsotaan milloin tahansa, missä tahansa ja laitteella kuin laitteella
Television katselu on muuttunut dramaattisesti viimeisen 25 vuoden aikana, mutta edelleenkään mikään ei herätä tunteita samalla tavalla kuin liikkuva kuva, niin reaaliajassa kuin suoratoistona. Nykyisin TV-sisältöjä voi katsella missä tahansa, milloin tahansa, monilla eri laitteilla ja jopa usealla laitteella samaan aikaan.
Euroopassa luvut ovat vakuuttavia:
• Televisio tavoittaa eurooppalaisista 84 % joka viikko
• Heistä 63 % on nuorempia yleisöjä
• Keskimäärin eurooppalainen katsoja käyttää TV:n ääressä aikaa 3 tuntia 43 minuuttia päivittäin
• 89 % katselusta tapahtuu reaaliaikaisesti
2. Data vie kohti yksilöllistä kohdentamista
Tulevaisuuden television voima on siinä, että se tavoittaa sekä isot massat että pienemmät kohdeyleisöt. TV on muuttumassa massamediasta kohti aina vain yksilöllisempää kokemusta. Sisältö voidaan kohdentaa juuri oikeille yleisöille, yli ohjelmagenrerajojen. Kun kohdentamisen avuksi otetaan tekoäly, televisiosta tulee vahvasti datapohjainen ja yksilöllinen media.
Mitä tämä merkitsee brändeille? Television vahvuus brändinrakentajana ei ainakaan vähene, päinvastoin. TV:llä on valtava haloefekti koko kampanjan mediamixiin: se nostaa muiden kanavien vaikuttavuutta 50 prosenttia. Digitaalinen brändinrakennus tarvitsee televisiota ollakseen aidosti toimiva.
3. Vaikuttavia tuloksia uusille bisneksille
Tämän hetken tutkimustulosten mukaan eniten TV- ja videosisältöjen käytöstä hyötyvät uudet brändit.
Aiemmin televisiossa mainostivat lähinnä asemansa jo vakiinnuttaneet brändit, mutta nyt pienemmät yritykset ja start-upit ovat testanneet television vaikuttavuutta esimerkiksi on-demand-sisältöjen tai paikallisen lineaarisen TV:n kautta. Investoinnit ovat tuottaneet huomattavia kasvutuloksia. Television tavoittavuus, uskottavuus ja haloefekti brändinrakentamisessa toimii siis ekstrabuustina etenkin pienille, aloittaville yrityksille.
4. Televisioon luotettu media, joka ajaa positiivista muutosta
Televisiolla on tärkeä rooli ajassa, jossa tiedon todenmukaisuus hämärtyy. Televisioon luotetaan, ja sen on pystyttävä tarjoamaan katsojille mielipiteiden sijaan faktoja, erottamaan uutiset näkemyksistä. Vakaa uutistoimitus on tärkeää yhteiskunnalle ja demokratialle.
Luottamus on elintärkeää myös bisnekselle. Koskaan ennen ei ole tuotettu – tai kulutettu – näin paljon sisältöjä eri välineiden ja kanavien kautta. Mainostajalle televisio on turvallinen tila kertoa arvoistaan ja tarinastaan. Se tavoittaa miljoonat ihmiset joka päivä, koko ruudun mitalla.