Maaliskuun alussa järjestetty vuosittainen Voitto-gaala kokosi yhteen mainoselokuva-alan huippuosaajat ja vaikuttavimmat kampanjat. Screenforce Finlandin hallitus palkitsi tapahtumassa If Vahinkovakuutuksen Vuoden 2024 mainostajaksi. Raadin perusteluissa nostettiin esiin Ifin erinomainen kyky hallita brändinsä sävyä sekä taitava liikkuvan kuvan hyödyntäminen osana strategista markkinointia.
"If Vahinkovakuutus on löytänyt toimivan viestintäkonseptin, jota se on hyödyntänyt luovasti ja oivaltavasti. Heidän uskonsa television ja liikkuvan kuvan voimaan brändin rakentamisessa on vahva ja pitkäjänteinen. On ilo jakaa tämä palkinto yritykselle, joka on jo pitkään luottanut tarinallisuuden voimaan mainonnassaan", toteaa Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen.
Lujasen mukaan liikkuvan kuvan kulutus kasvaa jatkuvasti, ja brändien on mietittävä entistä tarkemmin, miten ne voivat hyödyntää sen voimaa markkinoinnissaan. "Tämä brändi on pitänyt johdonmukaisesti kiinni omasta linjastaan ja panostanut vahvasti näkyvyyteensä liikkuvan kuvan avulla. Tuotteet ja palvelut eivät kuulu ihmisten päivittäisiin hankintoihin, joten on olennaista, että brändi nousee mieleen juuri oikealla hetkellä, kun tarve syntyy. Televisiomainonta luo vahvan muistijäljen ja palvelee tällaista tarvetta erinomaisesti."
Pitkäjänteinen markkinointistrategia tuottaa tulosta
If Vahinkovakuutus on osoittanut vahvaa osaamista markkinointiviestinnässään. Yhtiön Head of Marketing Anna Levlin korostaa, että erityisesti liikkuva kuva on ollut tärkeässä roolissa Ifin brändin tunnettuuden rakentamisessa sekä viestinnällisen ilmeen kehittämisessä.
"Liikkuva kuva on meille äärimmäisen tärkeä osa mediakokonaisuutta. Se on keskeinen tekijä, jolla kasvatamme brändiimme liitettävää tunnettuutta ja rakennamme positiivista yhteyttä yleisömme kanssa."
Ja tulokset puhuvat puolestaan: 98 % suomalaisista tuntee Ifin, 76 % muistaa nähneensä yhtiön viestintää ja 63 % yhdistää "auttaa paljon" -viestin Ifiin. Levlinin mukaan erityisesti televisiomainonta on ollut keskeinen tekijä, joka on tehnyt Ifin visuaalisesta ilmeestä ja viestinnällisestä sävystä erottuvan sekä helposti tunnistettavan.
"Liikkuvalla kuvalla, ja etenkin televisiomainonnalla, on ollut merkittävä rooli konseptimme jalkauttamisessa Suomen markkinassa," Levlin toteaa.
Mainonta, joka tekee myös hyvää
If ei vain rakenna brändiään, vaan hyödyntää mainontaa myös yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Hyvä esimerkki tästä on Keltanokka-kampanja, joka on osa yhtiön vastuullisuustyötä.
"Keltanokka-kampanja on osoitus yrityksemme vastuullisuustyöstä, jossa liikkuva kuva voi olla vaikuttava osa kokonaisuutta. Vastuullisuustyössä tärkein tavoite on kuitenkin aina itse hyvän tekeminen, joten myös keinot valitaan ensisijaisesti sen mukaan, millä arvioimme olevan suurin vaikuttavuus tavoitteen saavuttamisessa."
Keltanokka-kampanjassa If on jo 19 vuoden ajan jakanut kaikille Suomen ekaluokkalaisille omat heijastavalla nauhalla varustetut huomiolippikset. Kampanja on syntynyt halusta lisätä pienten koululaisten turvallisuutta liikenteessä. Kirkkaankeltaiset, heijastavilla nauhoilla varustetut lippikset auttavat lapsia erottumaan liikenteessä paremmin. Vuosien aikana jo noin miljoona lasta on saanut oman lippiksensä.
"En koe vastuullisuutta erityisen vaikeana aiheena liikkuvan kuvan käytössä, mutta en myöskään näe, että kaikessa vastuullisuustyössämme kannattaa hyödyntää juuri liikkuvaa kuvaa."
Ohjelmayhteistyön muuttuva rooli
If on aktiivisesti hyödyntänyt ohjelmayhteistyötä osana markkinointiaan, mutta strategia on kehittynyt vuosien aikana.
"Ohjelmayhteistöiden avulla olemme ennen kaikkea hakeneet brändillemme näkyvyyttä meille tärkeissä kohderyhmissä. Samalla olemme luoneet positiivista yhteyttä yleisömme ja brändimme välille hyödyntämällä ihmisille tuttuja ja pidettyjä konteksteja. Nyt kun markkinointikonseptimme tunnettuvuus on kasvanut, ohjelmayhteistyön merkitys todennäköisesti vähenee. Tämä johtuu siitä, että konseptin kehittäminen on haastavampaa näissä rajatummissa yhteistyömuodoissa."
Vaikka ohjelmayhteistyön merkitys voi muuttua, yksi asia pysyy varmana: liikkuva kuva on jatkossakin keskeinen osa Ifin markkinointiviestintää.
"Silti liikkuva kuva on jatkossakin avainasemassa markkinointiviestinnässämme, kun kommunikoimme yleisöllemme," Levlin vakuuttaa.
Voitto-gaalan organisoi av-tuottajien edunvalvontajärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI yhteistyössä kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finlandin kanssa. Juhlavuonna järjestettyyn, jo 30. kertaa toteutettuun kilpailuun lähetettiin kaikkiaan 170 työtä, joista 35 valikoitui shortlistalle.
Tutustu If Vahinkovakuutuksen mainoksiin
Katso tästä kaikki Voitto-gaalan palkitut!
