Tervetuloa vuoden 2025 ensimmäiseen uutiskirjeen pariin! Luvassa jälleen paketti videon ja mainonnan trendejä, oivalluksia ja mahdollisuuksia. Videon kulutustottumukset muuttuvat, tv:n voima kehittyy ja tekoäly muokkaa markkinaa – tämä kooste tarjoaa käytännönläheisiä näkemyksiä, jotka auttavat starttaamaan vuoden tehokkaasi ja pysymään ajan hermolla.
Ennen paneutumistasi syvemmälle sisältöön, kannattaa tutustua egtan uusimpiin luoviin case-esimerkkeihin: inspiroivat tv-mainonnan liiketoiminta-caset löydät täältä.
- Tuore EMARKETERin tutkimus osoittaa, että Yhdysvalloissa aikuiset käyttävät edelleen eniten aikaa lineaarisen tv:n parissa. Keskimääräinen päivittäinen katseluaika on 2 tuntia 55 minuuttia, mikä on selvästi enemmän verrattuna tilauspohjaisiin OTT-palveluihin (1h 49min), sosiaalisen median videoihin (52min) ja YouTuben katseluun (36min). Kesäkuun 2024 eMarketer-ennusteen mukaan perinteisen tv:n katseluaika kuitenkin vähenee yleisömäärän kutistuessa. Miten nämä muutokset vaikuttavat videomainonnan strategioihin? Tutustu ennusteeseen ja ajatuksiin aiheesta täältä.
- Oletko kiinnostunut, mitä alan johtajat pohtivat videomainonnan tulevaisuudesta? Katso tämä eksklusiivinen haastattelu, jossa VAB:n toimitusjohtaja Sean Cunningham ja Ampersandin johtaja Mike Dean keskustelevat suoratoistosta, kohdennettavasta tv-mainonnasta, live-urheilusta sekä läpinäkyvyyden ja luottamuksen merkityksestä. He kertovat, miksi vuosi 2025 on "laadun vuosi" ja käyvät läpi vuoden 2024 keskeisimmät trendit ja innovaatiot. Tarjolla on lisäksi markkinoijille käytännönläheisiä strategioita jatkuvasti muuttuvassa videomainonnan maailmassa. Koko haastattelu katsottavissa täältä.
- VideoWeekin kattava raportti CTV Advertising Guide Europe 2025 tarkastelee Euroopan CTV-mainonnan (Connected TV) nykytilaa tarjoten ajatuksia niin mainonnan ostajille kuin myyjille. Raportista löytyy päivitetyt markkinakartat tärkeimmille alueille, kuten Iso-Britannia, Ranska ja Saksa lisäksi se esittelee CTV-mainonnan keskeiset toimijat. Raportti avaa myös, miten yleisradiotoimijat mukautuvat CTV:hen, esittelee uusia mainosformaatteja, kuten kotinäytön mainospaikat, ja tarjoaa strategioita CTV-mainonnan tehon maksimoimiseksi.
- LG Ad Solutionsin ja iSpotin tutkimus "The Efficiency Curve" paljastaa, että CTV kattaa jo lähes puolet tv:n katseluajasta ja kasvaa vuosittain 10 %, mutta valtaosa mainosnäytöistä kohdistuu edelleen lineaariseen tv:een. Tutkimuksen mukaan siirtämällä 6–7 % mainosnäytöistä lineaarisesta tv:stä CTV:hen voidaan KPI-lukuja merkittävästi parantaa, kuten tasapainottaa mainosten toistuvuutta, laajentaa tavoittavuutta ja kasvattaa konversiota. Raportti painottaa optimaalisen tasapainon löytämistä CTV:n ja lineaarisen tv:n välillä mainonnan tehon maksimoimiseksi ja hukkakontaktien minimoimiseksi. Lue lisää tutkimuksesta täältä.
- thiktv Canada on päivittänyt tutkimuksensa, joka käsittelee tv-mainonnan hyötyjä laajan tavoittavuuden, pitkän katseluajan ja vahvan vaikutuksen kautta. Tulosten perusteella tv tavoittaa viikoittain 83 % kanadalaisista aikuisista, mikä ylittää selvästi YouTuben, TikTokin ja suoratoistopalveluiden luvut. Tv vangitsee katsojan huomion, lisää myyntiä pitkäkestoisesti ja tuo keskimäärin 348 miljoonaa mainosnäyttöä per kampanja, mikä tekee siitä tehokkaan välineen läpi koko markkinointiprosessin. Lisäksi sen korkea ROI parantaa muiden medioiden vaikuttavuutta – lue koko raportti täältä.
- TAM Irelandin ja Karen Nelson-Field PhD:n tutkimus osoittaa, että lineaarinen tv kerää korkeimman huomioarvon 78,4 %:n osuudella, kun taas BVOD (Broadcast Video on Demand) 10,7 % vähemmän. Ohjelmien ja mainosten välinen huomioero on vähäinen, erityisesti laadukkaan sisällön osalta. Kanava- ja genrevalinnat sekä tunteisiin vetoava mainonta vahvistavat sitoutumista entisestään. Lue lisää tutkimuksesta täältä.
Screenforce
Olemme suomalaisen kaupallisen television puolestapuhuja, joka on perustettu vuonna 2016. Meidät perustivat MTV, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja Disney. Olemme television tekijöiden ja hyödyntäjien yhteisö. Tavoitteemme on jakaa tietoa television vaikuttavuudesta mainosmediana ja edistää koko alan hyvinvointia Suomessa. Teemme tiivistä yhteistyötä kansainvälisissä verkostoissa, esimerkiksi muiden maiden Screenforcejen, egta:n ja Global TV Groupin kanssa.