Televisiomainonta tarjoaa tutkitusti tehokkaan keinon uusista tuotteista ja kampanjoista kertomiseen sekä tunnettuuden kasvattamiseen, mutta miksi?
Laadimme mainonnan ostajan päätöksenteon tueksi tiiviin muistilistan tekijöistä, jotka puhuvat TV-mainonnan puolesta. Kurkkaa blogin lopusta myös linkki, josta pääset lataamaan maksuttoman oppaan TV-mainonnan matematiikan perusteista.
1. Tavoittavuus. Television kautta tavoittaa suurimman osan Suomen väestöstä joka päivä. Finnpanelin TV-vuositutkimuksen 2020 mukaan vuonna 2020 televisiota katsoi päivittäin 66 prosenttia väestöstä ja viikossa 87 prosenttia väestöstä. Television ääressä myös viihdytään pitkään: vuonna 2020 keskimäärin 2 tuntia ja 47 minuuttia päivässä.
Suomessa tavoittavuutta edusauttaa muun muassa runsas ilmaiskanavien tarjonta ja se, että ohjelmia löytyy hyvin monelle eri kohderyhmälle. Tämä on tärkeää, koska TV-mainoskampanjaa suunniteltaessa valitaan aina haluttu kohderyhmä, jolle kampanja tullaan kohdentamaan. Kohderyhmä voi muodostua vaikkapa iän tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. On hyvä muistaa, että valitun kohderyhmän lisäksi TV-mainos tavoittaa aina myös reilusti muuta potentiaalista yleisöä.
2. Huomioarvo. TV-mainoksilla on korkeampi huomioarvo kuin esimerkiksi somemainoksilla, jolloin niillä on tehokkaampi vaikutus. Syynä tähän ovat muun muassa se, että liikkuva kuva yhdistettynä ääneen vaikuttaa ihmisiin voimakkaasti, jolloin TV:n äärellä ollaan vastaanottavassa mielentilassa.
TV-mainonnassa hyödynnetään lisäksi koko ruutua. Esimerkiksi somemainokset jäävät kannettavan tietokoneen näytöllä selvästi enemmän sivuun. TV-mainoksissa kuuluvat myös äänet, jolloin mainoksesta syntyvä muistijälki on pysyvämpi.
TV-mainosten vaikutus kestää lisäksi pitempään. Professori Karen Nelson-Fieldsin Keski-Euroopassa toteuttaman ”Not all reach is Equal” -tutkimuksen mukaan TV-mainos muistetaan selvästi paremmin ja pidempään kuin esimerkiksi Facebook-mainos. Parhaat toteutukset elävät osana populaarikulttuuria ja niihin palataan jopa vuosia mainoksen jälkeen.
3. Myyntivaikutus. TV-mainonta kasvattaa tutkitusti myyntiä, jolloin sillä on erinomainen ROI. Esimerkiksi Gigantin hiljattain toteuttama tutkimus osoitti, että jokainen Total TV -mainontaan sijoitettu euro tuotti lyhyellä aikavälillä kuusi euroa ja pitkällä aikavälillä 17 euroa. Koska TV-mainonnalla on pitkä muistijälki, luo se myyntiä myös kampanjan jo päätyttyä. TV-mainonta ohjaa lisäksi tehokkaasti hakukoneliikennettä verkkokauppoihin.
4. Turvallisuus. Televisio tarjoaa brändeille turvallisen mediaympäristön, jossa brändi ei näy arveluttavissa asiayhteyksissä, kuten saattaa joskus käydä, kun vaikkapa videomainos pyöriikin vahvasti mielipiteitä jakavan videon yhteydessä. TV-mainonta on myös kaikista mainosmuodoista luotetuin.
5. Mitattavuus. TV-toimialalla käytetään yhteistä ja läpinäkyvää mittaustapaa sekä katseluun että mainosmyyntiin. Mittaamisessa hyödynnetään TV-vastaanottimien yhteyteen asennettuja mittareita, ja katseluminuuteista saadaan tietoa päivittäin. Mittauksessa huomioidaan sekä todellinen katselukäyttäytyminen että mainoskatkojen todelliset yleisöt.
Katselua mittaa Suomessa Finnpanel, jonka Total TV -mittaukseen sisältyy paitsi varsinainen TV-mittaritutkimus, myös Yle Areenan, mtv-palvelun, Ruudun sekä Dplay:n mittaus.
Kuinka TV-mainontaa ostetaan ja miten kampanjat kannattaa suunnitella? Lataa tästä Screenforcen maksuton opas TV-mainontaan liittyvän matematiikan perusteista ja opi, kuinka tehdä kustannustehokasta mainontaa paremmin.