Suomessa televisio voi hyvin. Pohjoismainen vertailu osoittaa, että Suomen TV-markkina on pysynyt vahvana sekä tavoittavuudella että katseluminuuteilla mitattuna. Lisäksi TV-mainonnan hinta on Suomessa erittäin kilpailukykyinen. Tämä käy ilmi Screenforcen Kaupallinen televisio Suomessa 2020 –julkaisusta.
Suomessa katsotaan eniten TV:tä Pohjoismaissa. Täällä katseluminuutit ovat pitäneet pintansa median murroksen keskellä: katseluun käytetty aika on pysytellyt viimeisen 10 vuoden ajan suunnilleen samalla tasolla, kun se muissa Pohjoismaissa on selvästi vähentynyt. Televisio on massamedia, joka tavoittaa 87 prosenttia suomalaisista viikoittain.
Osasyynä televisionkatselun suosioon lienee laaja ilmaiskanavatarjonta, joka on moneen muuhun maahan verrattuna poikkeuksellisen laadukas. Kanavien määrä on Finnpanelin TV-mittaridatan (2010–2020) mukaan kasvanut 40 prosenttia viimeisten kymmenen vuoden aikana.
Sama tutkimus osoittaa, että kotimaisen sisällön suosio on kasvanut vuosina 2010–2020, ja oletus on, että kotimaiset tarinat ja ilmiöohjelmat pysyvät suomalaisille tärkeinä myös jatkossa. Vaikka katselu suoratoistopalveluiden välillä sirpaloituu, kotimaisen sisällön kysyntä takaa sen, että suurin osa suomalaisten mediapäivästä kuluu jatkossakin kotimaisten TV-kanavien parissa.
Lue lisää ja lataa Kaupallinen televisio Suomessa 2020 -julkaisu!