Kauden parhaat sekunnit 3/2017 voittaja: Veikkaus – Nalleretki

Loppuvuoden Kauden parhaat sekunnit –kilpailuun osallistuneesta yli 250 ehdokkaasta voittajaksi valittiin ajatuksia herättävä Veikkauksen Nalleretki –mainosfilmi, jossa perheväkivaltaa kokeva äiti tekee turvasuunnitelman lapsiaan varten.

Tuomariston perustelut: ”Mieleenpainuvan voittajamainoksen draamankaari oli rakennettu taitavasti. Lyhyessä ajassa saatiin rakennettua vaikuttava ja koskettava tarina. Casting oli myös onnistunut. Leikkaus oli taidokkaasti tehty ja katsoja sai kokea liikuttavia oivalluksia.”

”Nalleretki -tarina konkretisoi perheväkivallan arkisen todellisuuden ja tuo suurelle yleisölle siihen uuden näkökulman. Tarinaa ei ole keksitty, vaan se perustuu perheväkivallan parissa työskentelevien järjestöjen työhön – turvasuunnitelman teko hyödyttää joka ikistä perheväkivallan uhan alla elävää ihmistä. Parhaimmillaan filmi tuo turvasuunnitelman niiden ihmisten tietoisuuteen, jotka saattavat sen avulla pelastaa perheensä turvaan”, kertoo hasan&partnersin Senior Creative Jaakko Utter.

”Nalleretki –kampanjalla haluttiin ennen kaikkea kasvattaa tietoisuutta siitä, mihin Veikkauksen pelien tuotto käytetään sekä parantaa yleistä mielikuvaa Veikkauksesta vastuullisena ja yhteiskunnallisesti tärkeänä peliyhtiönä. Veikkaus sai erittäin myönteistä palautetta tärkeän asian esille nostamisesta laajempaan keskusteluun. TV:ssä pystyimme kertomaan parhaiten tarinan, jonka avulla konkretisoimme sen, miten tärkeää työtä avustuksen saajat tekevät Veikkauksen pelien tuotoilla. Tuotoilla luodaan mahdollisuuksia tuhansille avustuksen saajille, kuten Ensi- ja turvakotien liiton ennaltaehkäisevälle perhe –ja lähisuhdeväkivaltatyölle”, kertoo Veikkauksen brändipäällikkö Sanna Pietiäinen.

”TV-mainonnan avulla tavoitimme parhaiten suuren yleisön, minkä vuoksi sen rooli oli merkittävä kampanjan tavoitettavuuden kannalta. Lisäksi Twitter ja Facebook täyttyivät kommenteista, joissa kiiteltiin teeman esille nostamista. Palaute järjestöiltä, kuten Ensi- ja turvakotien liitosta, oli erittäin positiivista. He pitivät Nalleretken toteutuksesta sekä tehdyistä lisämateriaaleista, joissa annetaan konkreettisia ohjeita muun muassa siitä, miten turvasuunnitelma tehdään ja miten voit auttaa läheistäsi epäillessäsi perhe- tai lähisuhdevakivaltaa, täydentää Veikkauksen markkinointisuunnittelija Tommi Viitala.

Nalleretki –mainosfilmin suunnitteli hasan&partners ja tuotannosta vastasi Lucy Loves Stories ja filmin ohjasi Rane Tiukkanen.

 

Kilpailun tuomaristo:

  • Mikael Jungner, Kreab
  • Joona Kallinen, Mainostoimisto Ilme
  • Timo Nurmi, Vapa Media
  • Esa Sonninen, Mainostoimisto Smoy
  • Riitta Säteri, Mailand Communications

 

Shortlista

  • Akateeminen kirjakauppa – Toisaalla
  • Arla Luonto+ – Olavi Heino
  • Elisa – Pidetään yhtä
  • Säästöpankki – Elämänvara


Voittaja

VEIKKAUS – NALLERETKI

Mainostaja VEIKKAUS OY
Brändipäällikkö SANNA PIETIÄINEN
Markkinointisuunnittelija TOMMI VIITALA
Brändijohtaja SUVITUULI TUUKKANEN
Kaupallinen johtaja NORA VÄHÄVIRTA

Suunnittelutoimisto HASAN&PARTNERS
Copywriter JAAKKO UTTER
Art Director ANTTI KAARTO
Creative Director MIKAEL NEMESCHANSKY
Account Director GUSTAF FROM
Account Manager MAIJA NIKKONEN-HILLI
AD Assistant ASHUR MUNGE

Tuotantoyhtiö LUCY LOVES STORIES
Tuottaja MARKO ANTILA
Ohjaaja RANE TIUKKANEN
Kuvaaja TUOMO VIRTANEN
Leikkaaja JOHANNES SALONEN
Musiikki JURI SEPPÄ/HUMINA
Äänisuunnittelu TUOMAS SEPPÄNEN/HUMINA
Grade HENRI PULLA/PULLAPOST
Business Development Director MIKKO ROSVALL

Mediatoimisto CARAT FINLAND
Client Service Director JUKKA VETELÄINEN
Senior Media Specialist, Broadcast VILLE BOTHAS
Strategic Planner JOONAS IMELÄINEN
Project Manager ANNI HAKALA

Ajankohtaista